Føler høyresida nedvurderer kommunalt ansatte

Rundt hundre pensjonister og uføre var samlet til valgkampdebatt i Folkets hus.

Rundt hundre pensjonister og uføre var samlet til valgkampdebatt i Folkets hus. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Hoder kokte under engasjerende valgdebatt for pensjonister og uføre.

07.09.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.09.2023

Det er viktig å bruke stemmeretten. Rundt hundre pensjonister og uføre møtte opp på Folkets hus den 29. august for å høre byens politikere debattere eldreomsorg, press mot finansiering av offentlige tjenester og utenforskap knyttet til digitaliseringssamfunnet.

En av dem som møtte var Torill Hansen. Hun er pensjonert hjelpepleier og stolt av det. Og hun er medlem av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. Hun er også leder for Revisjons- og kontrollkomiteen i Fagforbundet Oslo. Vi har spurt henne om hva hun synes om debatten.

Påstander fra høyresida henger ikke på greip

- Mitt inntrykk er at det kommer masse påstander fra høyresida som jeg ikke synes henger på greip. Jeg har jobba 45 år i helsevesenet i Oslo kommune og jeg har alltid vært ansatt i kommunen. Påstandene fra Fremskrittspartiet (Frp) gjorde meg irritert og fikk hodet mitt til å koke. Jeg fikk en følelse av at Fremskrittspartiet, og muligens Høyre, i utgangspunktet mener at hvis du jobber i kommunen er du elendig og kan ikke jobbe andre steder. Det kan hende at Fremskrittspartidama ikke mente det, men slik har Frp alltid vært.

Helse og omsorg bær være offentlige tjenester

- Jeg jobbet i kommunen fra 1970 til 2015 på to forskjellige arbeidsplasser. Det har alltid vært bra arbeidsforhold og bra lønn. Jeg begynte som hjelpepleier og endte opp som leder for en trygdebolig. Jeg har alltid vært motstander av privatiseringslinja. Jeg synes helse og omorg skal være en offentlig tjeneste, og at private skal ikke tjene penger på den. Det mener jeg fullt ut!

Sikret seg med forhåndsstemming

- Det er viktig å bruke stemmeretten. Jeg har allerede forhåndsstemt, fordi jeg er redd for at noe uventet skal skje på selve valgdagen, slik at jeg ikke får stemt. Selv har jeg stemt Arbeiderpartiet, og jeg håper det rød-grønne byrådet får fortsette.

Om møtet

Valgdebatten ble arrangert i Folkets hus, den 29. august. Møtet ble arrangert som en paneldebatt. Alle partiene fikk presentere seg. Møtet startet med appell fra Jan Davidsen, leder for Pensjonistforbundet og tidligere leder for Fagforbundet.

Fra partiene kommer Trine Dønhaug fra Oslo SV, Siavash Mobasheri fra Rødt Oslo, James Stove Lorentzen fra Oslo Høyre, Hans Kristian Voldstad fra Oslo Venstre, Øyvind Håbrekke fra Oslo KrF, Kristin Brenna fra Oslo SP, Julianne Cornelia Ofstad fra Oslo FrP, varaordfører Abdullah Alsabeehg fra Oslo AP og finansbyråd Einar Wilhelmsen fra Oslo MDG.