Blomster til hedersmann og fagkandidat

Hårklippen til Ola Floberg hadde ikke blitt godkjent da Thorbjørn Hansen var overkontrollør. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

93 år gamle Thorbjørn Hansen stiller til valg for Arbeiderpartiet.

23.08.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 25.08.2023

Leder for Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet, Ola Floberg tok turen til Brenna for å hilse på tidligere tillitsvalgt, og i dag pensjonistmedlemmet, Thorbjørn Hansen. Han er det eldste medlemmet som stiller til valg i Oslo og han har en lang karriere bak seg i Sporveien og i politikken.

Vokst opp på Brenna

- Jeg er oppvokst på Bergli på Brenna. Som barn måtte jeg jobbe med dyr, jord og skog. Da som nå lå Brenna langt unna sentrum. Vi kom oss til byen med buss, eller til fots via Ljabru, hvor det var tog og trikk like ved.

- Min første stilling var som visergutt og læring i Underwood kontormaskiner. Der slutta jeg, fordi vi arbeidet så mye med farlige væsker. Jeg var i denne tiden medlem i Handel og Kontor, og dette var i 1945.

Lang karriere i Sporveien

- Den 22. mai 1946 ble jeg ansatt som billettør på Østmarkruta som ble drevet av Ekebergbanen. Der ble jeg medlem i Ekebergbanens bussbetjeningsforening og tillitsvalgt samme år. Jeg drev med kursing og satt blant annet i gang en studiering i sosialøkonomi.

- Jeg var ansatt i Østmarkruta til den ble overført til Oslo Sporveier i 1953. Ekebergbanen var allerede eid av Oslo kommune, slik at veien var kort. Alle ansatte som ønsket det ble overført med rettigheter. Jeg fikk introkurs og ble medlem i bussgruppa i Oslo Sporveiers Befalsforening og tillitsvalgt og kasserer der.

- Jeg har hatt den glede å bekle mange ulike stillinger i Sporveien fra billettør, bussfører, kontrollør, overkontrollør til driftssjef på Alnabru, før jeg gikk av med pensjon 1. august 1993.

Sosialist hele livet

- Jeg har vært sosialist i hele mitt liv. Jeg starta i AUF, og er fortsatt stolt medlem av Arbeiderpartiet. I mange år var jeg leder for bydelsutvalget i Søndre Nordstrand, og jeg var leder for prøvebydelen fra 1983 – 1987 og var med på å bygge opp administrasjonen. Jeg ble spurt av valgkomiteen i Søndre Nordstrand om jeg ville stille til valg for bydelen. De ville vise meg den ære, så jeg takket ja til siste plass på lista.

Organisering og samarbeid er viktig

- Organisering og samarbeid er veldig viktig i politikken og fagbevegelsen. Det gjelder både for partiet og for fagforeninga. Det er viktig å ta vare på samarbeidet mellom LO og Arbeiderpartiet nå og for framtida.

-  Når høyresida skriver om samarbeidet mellom LO og Arbeiderpartiet, så skriver de aldri om det omfattende samarbeidet mellom høyresida og arbeidsgiversida. Vi må ikke glemme at det var vi arbeiderne som organiserte oss sist, men for en kraft det har hatt. Hele samfunnet er blitt forandra, selv om vi ikke er i mål. Det blir vi kanskje aldri, men vi har kommet langt takket være organisering og samarbeid.

Kontroll over felles goder

- Byrådet har gjort en god jobb og de bør få lov til å fortsette på grunn av det. Velferdstjenestene skal være i kommunal drift. Det handler om demokratisk kontroll over felles goder.
- Husk å stemme. Jeg skal stemme på Arbeiderpartiet og på et fortsatt rød-grønt byråd. Stem Arbeiderpartiet, SV og Rødt. Ha et godt valg!