Bli med på valgkampdebatt for eldre og uføre

Ruse Aasen Fagforbundet Oslo, Steinar Karlsen Fellesforbundet, Ragnhild Gulbrandsen Pensjonistforbundet Oslo, Anne-Lise Løfsgaard Pensjonistforbundet Oslo og Ann Inger Blakli Fagforbundet Oslo foran Oslo Kongressenter, Folkets hus. (Foto: Martin Halsos)

Debatt i Oslo Kongressenter, Folkets hus, 29. august.

08.08.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 24.08.2023

Pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo, og Pensjonistforbundet Oslo, inviterer til debattmøte med Oslo-partiene i anledning kommunevalget 2023, tirsdag den 29. august, klokka 12 - 14 i Oslo kongressenter, Folkets hus. Møtet er for alle og det er ikke krav om påmelding.

Vi har spurt Ann Inger Blakli, leder for Pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo, om hvorfor folk bør komme:

Årets kommunevalg er viktig

- Bruk stemmeretten! Årets kommunevalg er veldig viktig. Det handler om å sikre fortsatt rødgrønt styre i byen vår. Derfor er det viktig at våre 12 600 pensjonistmedlemmer bruker stemmeretten. Det kan bli tungen på vektskålen. Meningen med valgkampdebatten er at pensjonistmedlemmene skal få god informasjon om hva det enkelte parti vil legge til grunn for sin eldre- og uførepolitikk de neste fire årene. På den måten kan medlemmene på eget grunnlag gjøre opp sin egen mening i kommunevalget. Det avgjøres den 11. september.

Digitaliseringen er en utfordring for mange eldre

- Samfunnet og kommunen går i retning av økt digitalisering. Den enkelte borger må selv søke opp informasjon og kommunisere via nettet. Det forventes at innbyggerne i Oslo henger med i den digitale utviklingen. Det er en utfordring for mange av våre medlemmer. I den forbindelse er det nyttig for våre medlemmer å høre om hva partiene ser for seg. Om det finnes en måte der alle trekkes med, slik at de kan mestre denne nye hverdagen.

Frykter anbud og privatisering

- Antallet eldre øker og behovet for relevante og gode offentlige tjenester øker. Vi opplever at finansieringen av offentlige tjenester for pensjonister og uføre er under press. Vi i Fagforbundet Oslo er særlig bekymret over forslagene til høyresida om anbud og privatisering som tar ressurser fra eldreomsorgen. Vi mener at heltid og faste stillinger sikrer kvalitet i tjenestene. Vi ønsker å høre mer om hvordan partiene vil følge opp dette.

- Vi mener også at for få eldre som nomineres til plasser som kan gi posisjoner og innflytelse i politikken. Vi er en ressurs og ikke bare listefyll. Vi savner en god forklaring på dette.

Velkommen til en god debatt og husk å bruke stemmeretten!

Om møtet

Møtet vil foregå som en panelsamtale.

Leder for Pensjonistforbundet, og tidligere leder av Fagforbundet, Jan Davidsen holder innlegg og sitter i panelet. Fra partiene kommer Trine Dønhaug fra Oslo SV, Siavash Mobaseheri fra Oslo Rødt, James Stove Lorentzen fra Oslo Høyre, Hans Kristian Voldstad fra Oslo Venstre, Øyvind Håbrekke fra Oslo KrF, Kristin Brenna fra Oslo SP, Julianne Cornelia Ofstad fra Oslo FrP. Varaordfører og 3. kandidat Abdullah Alsabeehg fra Oslo AP og  byråd for finans Einar Wilhelmsen fra Oslo MDG.

Her finner du arrangementet på Facebook.