Solidaritet med skeive

Fra venstre Byråd for finans Einar Wilhelmsen, Per Egil Johansen LO Kommune Oslo, Therese Thuness fagerhaug UNIO, Kjetil Johnsen YS og Anette Naverud Akademikerne. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Sier ifra mot Pride-hets.

23.06.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.06.2023

Partssamarbeidet i Oslo kommune har kommet med en felles uttalelse hvor de utrykker solidaritet med alle dem som opplever hverdagen usikker og utrygg på grunn av angrep på Pride-feiringa. Uttalelsen er undertegnet av Per Egil Johansen for LO kommune Oslo, Therese Thyness Fagerhaug for UNIO, Annette Narverud for Akademikerne,  Kjetil Johnsen for YS og finansbyråd Einar Wilhelmsen for Oslo kommune:

Felles uttalelse fra partene i Oslo kommune

Juni er måneden for Pride-markeringer fremfor noen.

Pride er en feiring av skeiv kjærlighet og kjønns- og seksualitetsmangfold. Pride er en markering av samhold, solidaritet, respekt og toleranse. Pride handler om alles rett til fritt å leve sin egen identitet.

I Oslo har vi opplevd et terrorangrep retta mot det skeive miljøet. I media ser vi eksempler på Pride-arrangementer som avlyses grunnet trusler, regnbueflagg som brennes, ødelegges og stjeles. Vi vet også at kommentarfelt kan være fylt med hatefulle ytringer og trusler mot LHBT+ personer.

Partene i Oslo kommune uttrykker solidaritet med dem som opplever hverdagen som usikker og utrygg, og ønsker alle i mangfoldsbyen Oslo Happy Pride!

Om partsamarbeidet i Oslo kommune

Samarbeidet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere på arbeidsplassene er et kjernepunkt i den norske arbeidslivsmodellen, og en sentral del i hovedavtalene inngått mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene

Oslo kommune er et eget tariffområde, hvor arbeidsgiver er representert ved byråd for finans. Arbeidstakersiden består i kommunen består av LO kommune Oslo (Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Skolenes Landsforbund og Creo), UNIO, YS og Akademikerne.