Svar til DNMF - Fagforbundet mener operatører på 110-sentralen bør ha særaldersgrense

21.06.2023 av Torgunn Gunnarsen
Sist oppdatert: 21.06.2023

Det norske maskinistforbund har delt en artikkel, hvor det kan virke som om Fagforbundet ikke mener 110-operatører skal ha særaldersgrense. Sender derfor ut litt informasjon om hva Fagforbundet faktisk mener og lenke til en artikkel der vi oppklarer det.

Kort oppsummert mener Fagforbundet at 110-operatører bør ha særaldersgrense fordi jobben fullt ut er sammenlignbar med operatører på politiets operasjonssentral. Men mange steder har det blitt løst med å la folk beholde samme stillingskode som da de jobbet i beredskap etter at de har skiftet jobb til 110-operatør. Det er tariffstridig å bruke feil stillingskoder, derfor kan problemet ikke løses slik.

Mener at det ikke er noen grunn til å gi Maskinistforbundet mer oppmerksomhet, men heller informere våre tillitsvalgte godt slik at de er klar over hva forbundet har sagt og ment og kan svare og informere våre medlemmer om hva som stemmer. Ber dere derfor om å videresende e-posten til tillitsvalgte i brann og redning og spesielt tillitsvalgte på 110-sentralene.

Torgeir Holm

Rådgiver