110-operatører bør ha særaldersgrense

Illustrasjonsbilde - Operatører på 110-sentralen bør ha særaldersgrense

Illustrasjonsbilde - Operatører på 110-sentralen bør ha særaldersgrense (Foto: Jan Lillehamre)

Fagforbundet mener ansatte på 110-sentralen skal ha særaldersgrense. Men det kan dessverre ikke løses med å bruke feil stillingskode.

20.06.2023
Sist oppdatert: 20.06.2023

Det norske maskinistforbund (DNMF) har nylig vært i arbeidsretten i en sak hvor spørsmålet er om et medlem som jobber som 110-operatør har særaldersgrense i stillingen eller ikke.

I artikkelen om saken skriver DNMF følgende:

KS mener at det ikke er riktig å sammenligne. De henviste også, under vintneforselen og i prosedyren, at de har full støtte for sitt syn fra Fagforbundet, nemlig at 110-operatørene, ikke skal ha særaldersgrense. KS understreket tydelig at KS og Fagforbundet er enige om tarifforståelsen av denne saken

Vi vet ikke om feilen ligger hos KS eller DNMF, men bare halvparten av dette stemmer.

Det som er riktig er at Fagforbundet mener 110-operatører skal ha særaldersgrense på lik linje med ansatte på Politiets operasjonssentral (112), men at reglene ikke er slik i dag fordi 110-operatører ikke har stillingskoder med særaldersgrense. Fagforbundet har jobbet systematisk for å få 110-operatører likestilt med ansatte på politiets operasjonssentral, men har ikke lykkes med å få gjennomslag på grunn av motvilje hos KS.

Men det som ikke går an er å løse dette ved at ansatte tar med seg den gamle stillingskoden sin inn i en ny jobb på 110-sentralen. I brann og redning har det vært en praksis at brannfolk med særaldersgrense har beholdt stillingskoden når de har begynt å jobbe i en ny jobb som 110-operatør. Det KS og Fagforbundet er enige om er at det er tariffstridig å la ansatte stå med feil stillingskode.

Oppsummert mener Fagforbundet at 110-operatører bør ha særaldersgrense fordi jobben fullt ut er sammenlignbar med operatører på politiets operasjonssentral, men forbundet mener det er tariffstridig å løse dette ved bruk av stillingskoder fra beredskap.