Fagforening med egen kulturfestival

Sores Yuzer er nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Sores Yuzer er nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Kjeholmen Kulturfestival ble avholdt 10. juni.

16.06.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 19.06.2023

En fagforening handler ikke bare om felles kamp, men også om samhold. Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet (OSA) arrangerer Kjeholmen Kulturfestival for å skape samhold. Lørdag den 10. juni tok litt over 60 medlemmer seg til Kjeholmen, med M/S Lånan fra Oslo i nydelig vær. På menyen sto teater med Grünerløkka Geriljateater, musikk med Bare 1, Castor, Torleif Bratvall, Piim, Terje Andersen, Avløsmannen og Death By Unga Bunga. I paviljongen var det maleriutstilling og i tillegg var det god mat og drikke.

Sores Yuzer er nestleder i OSA og leder av Feriehjemstyret og vært med på å arrangere Kulturfestivalen. Vi har spurt ham om hva som er hensikten med festivalen.

Ønsker å fremme Sporveiens kunstnere

- Dette er andre året vi har Kjeholmen Kulturfestival. Vi ønsker å fremme de kreative sjelene som jobber i Sporveien og er medlem hos oss. Vi har Spellemann pris vinnere blant oss, kjente band/artister, kunstnere, hvorfor ikke la dem få vise frem det de driver med utenfor jobb. Samtidig så er det flere som driver med dette på hobbybasis, da er det gøy for dem å få en scene.

Et virkemiddel for samhold og verving

- Festivalen ble til i 2022 som et resultat av at koronarestriksjonene ble opphevet. Det var viktig å samle medlemmene etter pandemien. Og vi tenkte at en skikkelig medlemsfest var det som trengtes for å skape mer samhold. Festivalen er også et virkemiddel i vervinga vår. På samme tid får vi reklamert for feriehjemmet vårt på Kjeholmen, som også er et medlemsgode.

Fått støtte fra Sporveien og LOs kulturfond

- Vi har ikke som mål om å tjene penger på festivalen. Festivalen er for medlemmene. Vi søker midler hos Sporveien og hos LOs kulturfond. Vi er særdeles glade for at vi har fått bevilget midler fra dem til denne festivalen.

Hadde ikke vært mulig uten frivillige

- Det er utrolig mye jobb med Kulturfestivalen. Andre Riseng er selvutnevnt festivalsjef og gjør stort sett alt av planlegging, booking og reklamering. Vi verver frivillige til dugnad. De hjelper til med opp- og nedrigging av utstyr, mat og barservice. Uten de frivillige ville vi ikke hatt mulighet til å få til festivalen. De som bidrar er helt rå når de blir satt i arbeid og stiller alltid opp.

Alle kan bruke Kjeholmen

Fagorganiserte på vei opp til hovedhuset på Kjeholmen.
Fagorganiserte på vei opp til hovedhuset på Kjeholmen. (Foto: Martin Halsos /Fagforbundet Oslo)

- Alle kan bruke Kjeholmen! Som medlem i Fagforbundet så har du 40 prosent rabatt på leie av boenhet og arrangementlokalene.

- Kjeholmen ligger idyllisk til midt mellom Snarøya og Ostøya I Bærum. Feriehjemmet har den sørvestlige delen av øya, med utsikt mot Nesodden, Høvik og Sandvika. Det består av til sammen tre hytter, tre leiligheter og seks rom fordelt på Hovedhuset og Sjøboden. Alle i god stand.

- Jeg oppfordrer medlemmer i Fagforbundet Oslo til å ta en tur til Kjeholmen får å se vårt flotte feriehjem og nyte Oslofjorden på sitt beste. Vi har også andre flotte feriehjem.

Her kan du booke rom på Kjeholmen og andre feriehjem.