Bli med og feire Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo

Stine Westrum er sosialarbeider og leder for Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo. (Foto: Ihne Pettersen)

Fagforeninga er ti år.

07.06.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.06.2023

Den 13. juni skal Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo feire seg selv. Det er ti år siden fagforeninga ble stiftet. Vi har intervjuet sosialarbeider og leder av Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo;  Stine Westrum om hva som var bakgrunnen for at fagforeninga ble til og hvordan man skal feire.

En fest må til

- Fagbevegelsen skal ved siden av å være en politisk og faglig arena også være en sosial arena. Da må man ha en fest! For ti år sida hadde Fagforbundet Oslo nesten seksti fagforeninger. I dag har vi om lag tjue. Den gang var vi organisert slik arbeidsgiver var det. Det førte til stor forskjell mellom fagforeningene i slagkraft og i tilbud til medlemmene. Ved å samle faggruppene på tvers, i tjue store fagforeninger, kunne vi begynne å dra veksler på hverandres erfaringer, både arbeidsrettslig, faglig og politisk. På den måte kan vi gi alle medlemmer et godt tilbud.

Enklere å jobbe på tvers

-Det er ingen tvil om omorganiseringen for ti år siden var nødvendig og smart. Mange av våre medlemmer som jobber i de sosiale tjenestene drukner ikke lenger i andre store faggrupper. Videre kan vi jobbe på tvers av mange enheter med viktige tema som rus. Men problemet er ikke løst en gang for alle. Særlig på det private området er fortsatt situasjonen ikke bra nok. Men det betyr at man har et mål å jobbe mot. Og det er bra å ha.

Raymond kommer

- Festen holdes på Melahuset i Mariboesgate 8 den 13. juni fra kl. 1600. Vi kan love godt samvær og god mat, underholdning og musikk. Det blir kulturelle innslag. Og siden det er kommunevalg, og folk har mulighet til å bestemme på sin egen arbeidsgiver, vil vi invitere noen kommunetopper til festen. Blant annet har byrådsleder Raymond Johanesen (AP) sagt at han kommer! Jeg gleder meg til å møte dere alle!