Ønsker løyveordning i varebilbransjen

Morten Olsen er nestleder i Fagforbundet Post og Finans. han er medlem i Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk Fagforbundet. (Foto: Skjermdump.)

Arbeidsforholdene i varebilbransjen er for dårlig.

20.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 20.10.2022

Morten Olsen er tillitsvalgt og nestleder i Fagforbundet Posten Oslo og Omegn og medlem i Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet. På Fagforbundets landsmøte 2022 foreslo han fra talerstolen innføring av en løyveordning for varebilbransjen. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) var til stede under talen.

Han hadde følgende oppfordring til statsministeren:

- Jeg ønsker en løyveordning for varebilbransjen med egenkapitalkrav og HMS-kort på plass før 2026.

Må få på plass løyveordning

- Jeg er utålmodig i forhold til oppryddingen i varebilbransjen. Jeg er redd for det som kommer i handlingsplanen for varebilbransjen er for lite og kommer for seint. Regjeringens mobilitetspakke er bra, men vi kan ikke vente til 2026 med å få på plass alle tiltakene.

- Vi må få på plass en løyveordning og registrering av alle som skal frakte pakker, brev og gods med varebil og det haster. Når vi har fått på plass en løyveordning som kan inneholde en egenkapitalordning, et HMS-kort og et register over varebilbransjen kan vi på lengre sikt allmenngjøre tariffavtaler.

Bør innlemmes i Norgesmodellen

- Vi bør også se på om det kan innføres en plikt for varebilbransjen å bestille transport fra en godkjent leverandør, solidaransvar og se på om man kan innlemme varebilbransjen i Norgesmodellen. Slik at det offentlige kan bestille av en godkjent bedrift.

Her kan du se talen.