Slik skaffet Fagforbundet Oslo unge tale og forslagsrett

Terje Strømsnes er leder for Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo og Maren Oddvang er leder for Fagforbundet Ung Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

En viktig seier. Fagforbundet Ung får nå tale og forslagsrett i Fagforbundets arbeidsutvalg.

19.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 20.10.2022

Fagforbundets landsmøte har vedtatt at lederen av det sentrale ungdomsutvalget skal tiltre arbeidsutvalget med tale- og forslagsrett. Tidligere var det opp til arbeidsutvalget å innkalle ung-lederen der det var naturlig. Forslaget ble fremmet av Fagforbundet Oslo. Der har lederen for det regionale ungdomsutvalget allerede denne retten.

Talte til landsmøtet

Leder for Fagforbundet Ung Oslo; Maren Oddvang og leder for Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo; Terje Strømsnes, gikk opp på talerstolen for å fortelle hvorfor det er viktig at Fagforbundet Ung er representert i arbeidsutvalget.

- Jeg er tiltredende i arbeidsutvalget i Oslo som ungdomstillitsvalgt med tale og forslagsrett. Da får jeg alle saker som skal diskuteres og jeg får selv avgjøre hva som er en ung-sak. Jeg mener at alt skal ha ung-perspektivet på seg: Om det er vervestrategi, eller om det er en kommunal kompetanseplan, så har jeg mye å komme med på begge, sa Maren Oddvang til landsmøtet.

- Framtiden til Fagforbundet er avhengig av flere unge yrkesaktive medlemmer. Ved å få en ung stemme inn i det sentrale arbeidsutvalget vil vi i større grad sette de unge i fokus. Vi mener det er viktig at Fagforbundet Ung blir tatt med, og får være stemmen til de 50 000 unge medlemmene i Fagforbundet, la Terje Strømsnes til overfor forsamlingen.

Her kan du høre  Maren Oddvangs innlegg.

Her kan du høre Terje Strømsnes innlegg.

Her kan du lese mer om Landsmøtet 2022.