Heltene fra barnehagestreiken seiret

De siste fem ukene har det pågått en intens barnehagestreik i store deler av landet. Resultatet er klokkeklart. Våre medlemmer har fått en mer anstendig pensjon som skal vare livet ut. Det hadde ikke gått uten Fagforbundets dyktige og engasjerte tillitsvalgte.

Barnehagestreiken er over – gjennomslag for pensjonskrav

Streiken i PBL-barnehagene er over. Partene kom til enighet om pensjon hos Riksmekleren onsdag morgen. De ansatte kan gå tilbake på jobb i morgen, torsdag.

Kl. 07:00 Meklinga fortsetter Tvungen mekling i barnehagestreiken

Klokka 15.00 møtes partene i streiken til tvungen mekling. Det er tredje mekling etter at man ikke kom til enighet i årets lønnsoppgjør for private barnehager i PBL.

500 nye ut i barnehagestreik fra mandag

Trapper opp: Fagforbundet og Utdanningsforbundet tar ut over 500 nye medlemmer i streik fra 14. november. Da vil det totalt være over 3600 barnehageansatte ute i streik.

Barnehagestreiken fortsetter: – Ingen vilje fra PBL

Tirsdag formiddag gikk partene i barnehagestreiken fra hverandre uten resultat. Barnehagestreiken fortsetter dermed - med fornyet styrke fra 9. november. – Vi beklager overfor de som blir rammet, men PBL ga oss ikke noe annet valg, sier forhandlingslederne Anne Green Nilsen, Fagforbundet, Terje Skyvulstad, Utdanningsforbundet og Trond Ellefsen, Delta.

PBL-streiken: Frivillig mekling på mandag - OPPDATERT: fortsetter tirsdag

OPPDATERT: Mekling fortsetter i morgen, tirsdag, klokka 12.00. Partene i barnehagestreiken er enige om å møtes til frivillig mekling mandag 7. november. Selv om det mekles vil streiken pågå for fullt inntil et eventuelt resultat foreligger.

Samhold og pølsegrilling står på menyen for de streikende i Bodø

Etter over to uker med konflikt i private barnehager møttes de streikende i Bodø til et velfortjent og solfylt avbrekk med pølsegrilling og god stemning. De har ikke tenkt å gi seg før kampen er vunnet.

Ny opptrapping av barnehagestreiken

Mer enn 2000 ansatte vil være i streik i PBL-barnehagene fra torsdag 27. oktober. Cirka halvparten av dem er Fagforbundet-medlemmer.

Streikende tok landsmøtet med storm

Sammen med Elling fra Gatas Parlament rocka de streikende fra private barnehager i Oslo Fagforbundets landsmøte.

Barnehagestreiken trappes opp fra torsdag

Arbeidstakerorganisasjonene varsler en opptrapping av streiken i private barnehager allerede fra torsdag 20. oktober, med en dobling av antall streikende. Nytt streikeuttak er klart.

Streik i 112 private barnehager

Mandag går over 1000 barnehageansatte ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram natt til lørdag.

Mekling i PBL - det mekles på overtid

Klokka 10.00 fredag 14. oktober tok partene i PBL-meklinga hverandre i hånda hos Riksmekleren. Det er knyttet stor spenning til pensjonsspørsmålet.

Her kan det bli barnehagestreik

Dersom Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta ikke blir enige med PBL innen meklingsfristen går ut midnatt fredag denne uken, blir det streik i 112 private barnehager fra mandag 17. oktober. Det første streikeuttaket er klart.

Brudd i PBL-forhandlingene – løftebrudd på pensjon

Tirsdag 30. august ble det brudd forhandlingene mellom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) på arbeidsgiversiden og Fagforbundet. Avstanden mellom partene er for stor. Uenighet om pensjon er grunnlaget for brudd.

Forhandlingene i private barnehager er i gang

I dag, tirsdag 30. august, startet forhandlingene mellom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) på arbeidsgiversiden og Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta på arbeidstakersiden. Forhandlingene foregår i PBLs hovedkontor i Bodø.

Ingen avtale om utvidet kompensasjon i forbindelse med korona i PBL

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta har hatt samtaler med PBL om en midlertidig avtale om rammene for overtid og kompensasjon for ekstraarbeid under koronapandemien, med den samme innretning som i den øvrige barnehagesektoren. Fredag 11. februar ble det klart at det foreløpig ikke blir inngått noen slik avtale.

Godt økonomisk oppgjør for ansatte i private barnehager

Partene i PBL-oppgjøret kom i havn. – Fagarbeideren har særlig blitt prioritert i mellomoppgjøret for våre medlemmer i private barnehager, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Forhandlinger i PBL-lønnsoppgjøret er i gang

Partene i private barnehager i PBL starter 11. oktober forhandlinger i årets lønnsoppgjør. Oppgjøret er et mellomoppgjør og handler stort sett om lønn, men det skal også forhandles om deler av pensjonsordningen.

Lønnsforhandlingene er i gang i private barnehager (PBL)

Partene i PBL-oppgjøret forhandler 5. oktober årets lønnsoppgjør. I tillegg til økonomiske krav, krever Fagforbundet økt satsing på helsefremmende og forebyggende arbeidsmiljø.

Forhandlingene i lønnsoppgjøret i PBL er utsatt til 26. august

Partene trenger mer tid til å forberede en varig avtale om pensjon. Fagforbundet, forhandler med PBL sammen med Utdanningsforbundet og Delta.