Brenner for eldrepolitikk

Ann Inger Blakli er leder for pensjonistutvalget i Fagforbundet ForSe og nestleder i pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Fagforbundets landsmøte holdes 17. - 21. oktober. Nå skal organisasjon og politikk vedtas for de neste tre årene.

12.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 12.10.2022

Vi har intervjuet landsmøtedelegat Ann Inger Blakli. Hun representerer pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo.

- Bakgrunnen min er hotell og restaurant utdannelse med først et fagbrev etter fire års læretid ved Hotel Continental. Seinere i voksen alder tok jeg med ungene og studerte fire år i Hotel- og restaurant ledelse og administrasjon og Service Management på Norsk Hotellhøyskole i Stavanger. Etter endt studie der fortsatte jeg på UIO hvor jeg tok et mellomfag i offentlig rett.

- Etter endt studier ble jeg ansatt i Næringsetaten i Oslo kommune. Mitt fagfelt var serverings- og skjenkebevillinger. Jeg har også vært gjesteforeleser ved Norsk Reiselivshøyskole i flere år. Kort tid etter ansettelsen i Oslo Kommune meldte jeg meg inn i det som da var Norsk Kommuneforbund og etter kort tid så ble jeg valgt inn som plasstillitsvalgt i Næringsetaten.  Siden den gang har jeg hatt tillitsverv i fagforening styret i til sammen 29 år. I dag er jeg leder for pensjonistutvalget i Fagforbundet ForSe og nestleder i pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo.

Aktive og skolerte tillitsvalgte er viktig

- Det er ingen tilfeldighet at jeg valgte Fagforbundet, eller det som den gang het Norsk Kommuneforbund. Årsaken var at plasstillitsvalgte fra Kommuneforbundet gjorde et godt inntrykk. Han var der på pletten, presenterte seg og informerte om foreningen. Fra Akademikerne som jeg selv hadde kontaktet hørte jeg ingen ting fra. Så aktive og skolerte tillitsvalgte er viktig for å sikre nye medlemmer.

Venter gode debatter

- Selv om jeg har vært tillitsvalgt i mange år, så er det første gang jeg er delegat på landsmøtet. Det oppleves som en stor tillit og er en stor ære for meg. Det er Fagforbundets høyeste organ, hvor man blant annet kan endre noe på vedtektene. I år er flere viktige saker oppe. I år handler det også direkte om oss pensjonister. Det skal behandles et forslag om endring av kontingenten for oss og de yrkesaktive. Jeg forventer at det blir gode debatter og vedtak som gagner Fagforbundet på kort og lang sikt.

Ta vare på ressursene

- Jeg brenner for eldrepolitikk og gjenbruk av kompetanse. Det er over en million pensjonister i Norge og 800.000 av dem er friske og raske. Man må tenke nytt, også i Fagforbundet. Det er lett å tenke at etter endt yrkesaktivt liv, så er det over. Det er å kaste bort viktige ressurser. Særlig når verv står tomme i fagforeningsarbeidet.

- Vedtektene åpner opp for at pensjonistmedlemmene kan delta i mer enn pensjonistutvalget. Valgkomiteene bør vurdere om dyktige kolleger som går inn i pensjonisttilværelsen ikke kan ha verv som for eksempel kasserer, sekretærer eller Fane2 på fagforeningsnivå. De kan også sitte i forskjellige utvalg og yrkesseksjoner på alle nivå. Ingen kjenner Fagforbundet bedre enn de som har vært der hele sitt arbeidsliv.

Pensjonistene både kan og vil delta og selv har jeg som pensjonist hatt forskjellige verv i Fagforbundet.

Her kan du lese om Landsmøtet 2022