Nyhetsbrev for august 2022

Da var sommeren på hell. Vi er klare for en ny og travel høst og gleder oss blant annet til å treffe mange medlemmer og tillitsvalgte. Her er nyhetsbrevet for august.

02.08.2022 av Anders Nordanger
Sist oppdatert: 02.08.2022

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om: iu.jpeg

• Informasjon om fagforeningen din
  • Lokale forhandlinger i Bergen Kommune
  • Innspill til politiske programmer
  • Tariff 2022
  • Yrkesseksjonsarbeid
  • Fagskoletilbud høst 2022
  • Yrkesrelevante facebook-grupper
  • Faglig sommerfest
  • Ungdomsarbeid
  • Pensjonistarbeid
  • Solidaritetsarbeid
  • Aktuelt
  • Aktuelle møter/foredrag

Informasjon om fagforeningen din.

Alle medlemmer i Fagforbundet er medlem i en lokal fagforening.

Lurer du på hvordan Fagforbundet og fagforeningen din er bygget opp? Vi har laget en liten video som viser hvordan organisasjonen vår er skrudd sammen. Du finner den her.

Dersom du lurer på hvem som sitter i styret i Fagforbundet Bergen, så finner du en oversikt over styremedlemmene her.

Lokale forhandlinger i Bergen Kommune

For ansatte i kommunal sektor, så er det aller fleste av våre medlemmer i det som heter lønnskapittel 4. Det vil si at all lønn avtales i sentrale oppgjør mellom LO/Fagforbundet og kommunene via arbeidsgiverorganisasjonen KS.

Noen medlemmer ligger i lønnskapittel 3 eller 5 i hovedtariffavtalen, noe som betyr at for dem som skjer all lønnsforhandling lokalt. Da er det Fagforbundet som forhandler for hvert enkelt medlem individuelt. Alle som tilhører en av disse lønnskapitlene har fått e-post med kravskjema som skal returneres fagforeningen innen 7. august.

Innspill til politiske programmer

Høsten 2023 skal det være kommune- og fylkestingsvalg. De politiske partiene jobber nå med sine valgprogrammer, og meiser ut den politikken de skal gå til valg på. Fagforbundet skal påvirke partiene til å vedta politikk som er god for våre medlemmer.

Vi ber om innspill fra alle medlemmer om hva som er viktig for deg. Både i arbeidslivet og ellers i hverdagen. Du kan svare anonymt via et skjema du finner her.

Vi håper du tar deg tid til å gi dine innspill.

Tariff 2022

Kommende lønnsoppgjør:

Alt om lønnsoppgjørene finner du på Fagforbundet sine nettsider om lønnsoppgjøret 2022.

På en arbeidsplass er alle yrkene viktige for at driften skal gå rundt. Når man anerkjenner hverandres kompetanse og bidrag inn i helheten blir også tjenestene man leverer bedre.

Vi jobber mye med tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid på flere arenaer. En kort video om det tverrsektorielle ungdomsarbeidet finner du her.

Dette er en av grunnene til at Fagforbundet organiserer de aller fleste yrkene på arbeidsplassen din. Kjenner du noen som er uorganisert? Spør om de vil bli med i Fagforbundet. Du kan registrere de her.

Arbeidskamper:

Internasjonalt

Yrkesseksjonsarbeid

Det er en av de fire yrkesfaglige seksjonene som ivaretar medlemmene sine behov knyttet til faglig image0000011.jpgutvikling og yrkespolitisk påvirkningsarbeid. Om du har innspill til ting som bør tas opp, eller forslag til yrkesfaglige tilbud/tema som vi burde arrangere så kan du ta kontakt med en av yrkesseksjonene våre.

Kontaktinformasjon til yrkesseksjonene:

Yrkesfaglige tilbud:

Fagskoletilbud høst 2022

AOF starter opp en rekke fagskoleutdanninger i Bergen i høst.

Alle studiene har offentlig finansiering (er gratis).

Yrkesrelevante facebook-grupper

Det finnes en rekke ulike facebook-grupper i regi av Fagforbundet som handler om enkeltyrker eller enkelte sektorer.

Her er en oversikt:

Faglig sommerfest i regi av LO Bergen- og omland

På vegne av fagforbundene i Bergensområdet inviterer LO Bergen- og omland til faglig sommerfest 26. august. Det er en anledning til å treffe fagforeningskameratater på tvers av LO-forbundene. Det begrenset med plasser, så det er førstemann til mølla som gjelder.

Du kan melde deg på ved å sende en e-post til leder@fagforbundet-bergen.no

Mer info om sommerfesten finner du her.

Ungdomsarbeid

Alle unge medlemmer (de under 30 år) er også medlem i Fagforbundet Ung, som er Fagforbundet sin ungdomsorganisasjon. Du finner info om hva de jobber med her.

Om du ønsker å dra i gang aktivitet for unge medlemmer eller du ønsker å engasjere deg i ungdomsarbeidet så er du velkommen til å ta kontakt med ungdomsutvalget.

Kontaktinformasjon til ungdomsutvalget i fagforeningen:

Alle medlemmer under 30 år er også medlem i Fagforbundet Ung. Mer informasjon om hva de jobber med finner du her.

Her møter du Fagforbundets ungdomstillitsvalgte i høst:

• Lørdag 13. august: Presentasjon av Fagforbundet til faddere på UiB.
  • Mandag 15 august: Stand på UiB og utenfor HVL Kronstad
  • Tirsdag 16. august: Stand på VID Bergen
  • Onsdag 17. august: Fagforbundet på rebusløp (Nygårdslekene)
  • Torsdag 18. august: Student-torget i Grieghallen, Bergen
  • Fredag 19. august: Stand på UiB og utenfor HVL Kronstad

Pensjonistarbeid

Det er ingen grunn til å melde seg ut av Fagforbundet når du avslutter yrkeskarrieren. Vi ønsker at Bergen-postkort[33]-bakside.jpgdu skal fortsette som pensjonistmedlem, og ta del i de tilbudene som pensjonistutvalget jobber med. De jobber med sosiale tilbud til pensjonistmedlemmer, og de er også kontaktpunkt når det gjelder fagforeningens arbeid for uføre.

Kontaktinformasjon til pensjonisttillitsvalgt:

Solidaritetsarbeid:

Fagforbundet er involvert i flere solidaritetsprosjekter. Her er noen av dem:

Lokalpolitikk

Følg Fagforbundet på Facebook

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Følg gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

Fagforbundet Bergen, avd 056

E-post: post@fagforbundet-bergen.no