Anbefaler alle å prøve seg som BPA-assistent

Carlos Solemdal er helsearbeider, BPA-assistent og hovedtillitsvalgt i Uloba.

Carlos Solemdal er helsearbeider, BPA-assistent og hovedtillitsvalgt i Uloba. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Gratulerer med BPA-dagen! Tusen takk for den flotte jobben dere gjør for folka dere er armer og bein for og for samfunnet.

15.06.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.06.2022

I forbindelse med feiringa av dagen har vi intervjuet Carlos Solemdal, BPA-assistent, helsearbeider, medlem i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo og hovedtillitsvalgt i Uloba.

Gratulerer med dagen! Hvorfor ble du BPA-assistent?

- Det bare skjedde. Jeg trengte en jobb og søkte på en stilling som brukerstyrt personlig assistent (PBA) hos Uloba og fant ut at det var en fin jobb. Det har vært personlig utviklende for meg. Uloba har gode kurs og jeg har begynt i helsefaglæra. Om et par dager tar jeg eksamen som helsefagarbeider. Jeg anbefaler alle å prøve seg som BPA-assistent.

Hvorfor ble du fagorganisert og seinere hovedtillitsvalgt?

- Det fantes ingen fagforening i Uloba da jeg begynte. Men jeg hadde hørt om Fagforbundet og meldte meg inn på egen hånd, fordi jeg trengte hjelp. Og jeg fikk god hjelp av Roger Dehlin, som nå er leder av Fagforbundet Oslo. Seinere, sammen med Arne Løvseth i Fagforbundets forhandlingsavdeling, var jeg med på å få til en tariffavtale i Uloba.

- Jeg ble kasta inn i vervet som hovedtillitsvalgt. Den forrige slutta, og siden jeg hadde erfaring og var vara ble jeg valgt som ny hovedtillitsvalgt.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

- Det som man andre steder i helsevesenet kaller bruker, kaller vi arbeidsleder. Det er de som setter dagsorden. Jeg jobber fra halv åtte til halv fire med stell, trim, litt reinhold. Så kommer en ny assistent for å ta over. Vi jobber dag, kveld og natt. En utfordring er at hvis du blir syk, og det ikke er mulig å få tak i ny assistent, så må du ta neste vakt. Vi kan ikke forlate arbeidsleder aleine.

Hvordan er det å jobbe så tett med et menneske?

- Du må ha god kjemi med arbeidsleder. Har du ikke det får du ikke gjort jobben. Det er viktig å skille mellom jobb og vennskap. Du skal ha et godt forhold til arbeidsleder, men du bør ikke være venn. For arbeidsleder er vi i utgangspunktet bare bein og armer. Faktisk er det slik at du ikke skal hilse på arbeidsleder, hvis du møter hun eller han på gata. Privatlivet til arbeidsleder skal respekteres.

Hva er det beste med jobben din?

- Når arbeidsleder motiverer meg til å gjøre en god jobb, gjennom god kjemi, og når vi samarbeider godt med Uloba. Og når vi samler oss på sommerfest, og julebord, sammen med andre kolleger og arbeidslederne. Det er arbeidslederne selv som står for julebordene og sommerfestene. Uloba arrangere hvert år en nasjonal samling med parade på BPA-dagen 15. juni. I år er samlinga på hotell Clarion the Hub Oslo ved Jernbanetorget. Fagforbundet er på plass med stand. Paraden går opp Karl Johans gate til Stortinget.

Hva skulle du ønske var annerledes?

- Jeg skulle gjerne hatt bedre kommunikasjon oss BPA- assistenter imellom. Da hadde det vært enklere å verve nye medlemmer.

Enighet om i lønnsoppgjøret for BPA-assistenter.