Enighet i lønnsoppgjøret for brukerstyrte assistenter (BPA)

Daniel Furió Fundingsrud, forhandlingssjef for Virke, og Arne Løseth, spesialrådgiver i Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet har blitt enige med Virke om ny tariffavtale for BPA-assistenter. Oppgjøret fikk en ramme på linje med frontfaget.

14.06.2022 av Informasjonavdelinga
Sist oppdatert: 14.06.2022

Det blir et generelt tillegg på 15.750 kroner, gjeldende fra 1. april i år. Det utgjør en økning per time på 8,08 kroner for 37,5 timers uke og 8,53 kroner for 35,5 timers uke.  Minstelønnssatsen økes tilsvarende med samme til 359.538 kroner. Det utgjør 184,38 i timelønn for 37,5 timers uke og 194,77 kroner i timelønn for 35,5 timers uke.

Satsene på kveld og natt og lørdag og søndag heves med 4 kroner til henholdsvis 60 kroner og 57 kroner. Virkningsdato for disse tilleggene er fra 1. august 2022.

- Dette er et resultat i tråd med frontfaget, og det er vi fornøyde med, sier forhandlingsleder Arne Løseth, spesialrådgiver i Fagforbundet.

Det ble avtalt å nedsette et partssammensatt utvalg som skal se på reisebestemmelsene og videreføring av partsarbeid for å se på deltidsutfordringer.

Avtalen blir sendt medlemmer i Fagforbundet til uravstemning.