Hjelp dine kolleger til å kommunisere bedre

Mark Gauhan er medlem i Fagforbundet barn og oppvekst og markedsansvarlig for Språkmentorprosjektet (Foto: Mark Gaughan)

Godt språk bringer folk og arbeidsplasser sammen. Bli med på språkmentorkurs med NAV Frogner og Oslo voksenopplærings servicesenter.

22.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 22.03.2022

- Bli med på hjelpe og inkludere kolleger i arbeidshverdagen gjennom språk. Alle arbeidsplasser bør ha en språkmentor på lik linje med et verneombud, sier Helge Sporsheim. Han er leder for Yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet Oslo.

Vi har intervjuet Mark Gaughan om prosjektet. Han er markedsansvarlig for Språkmentorprosjektet i Oslo kommune og medlem i Fagforbundet barn og oppvekst.

Skal løse språklige og kulturelle misforståelser

- Bakgrunnen for Språkmentorprosjektet er å bidra til å skape en åpenhet rundt språkspørsmål og samtidig hjelpe til med å løse språklige eller kulturelle misforståelser på arbeidsplassen. Vårt ønske er at språk og språkinkludering skal inngå som en del av HMS-arbeidet på arbeidsplassen, forteller Mark Gaughan.

- Oppgavene til en språkmentor er mange. En språkmentor kan for eksempel forklare rutiner for vikarer, nyansatte og praktikanter. De kan hjelpe medarbeidere som trenger støtte til å forstå og utføre arbeidsoppgaver på en god måte. Eller gi faglig støtte til ledelse og personal når det gjelder språk på arbeidsplassen. De kan også foreslå forbedringstiltak med tanke på språkbruk på arbeidsplassen, eller ta et ekstra ansvar for å inkludere alle i pauseprat og andre sosiale settinger, sier Gaughan.

- Medarbeidere som har lyst og motivasjon til å bidra til språkutvikling på arbeidsplassen bør søke. De bør også være opptatt av god kommunikasjon og er løsningsorienterte. De må behersker norsk på et godt nivå – minimum på språknivå B1, avslutter Gaughan.

Om kurset

Kursdeltakerne deltar på tre heldagssamlinger med tre ukers mellomrom (27. april, 18. mai, 8. juni, fra 09.00 – 15.00 i Bydelens hus, Frogner bydel, Drammensveien 60, 3. etasje, HUK). Mellom samlingene skal språkmentorene gjøre noen refleksjonsoppgaver knyttet til lærestoffet. Språkmentorene får også noen oppdrag som skal utføres på arbeidsplassen. Det er viktig at leder gir språkmentorene rom til å få utført disse. Kurset er kostnadsfritt.

Meld deg på gjennom leder

Det er et krav at du melder deg på gjennom lederen din. Det er viktig at ledelsen involveres. Leder melder deg på ved å sende en e-post til kerstin.jeske@nav.no (Hun trenger navn, e-post, arbeidssted og arbeidstittel på kursdeltakeren).

Her kan du finne kontaktinformasjon og lese mer om Språkmentorprosjektet.

Påmeldingsfrist 10. april 2022