Bli med på å markere morsmåldagen

Mandag 21. februar er den internasjonale morsmålsdagen. Å kunne snakke ditt eget morsmål handler om stolthet og identitet.

17.02.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.02.2022

Viktig med språklig mangfold

- Språklig mangfold er viktig, og minoritetsbarn må sikres mulighet til å være stolt over eget morsmål og egen bakgrunn. Majoritetsbarn bør også få mulighet til å vokse opp med flere språk rundt seg. Det bør være en naturlig del av hverdagen og noe vi bør se på som en stor fordel for alle barn, sier Randi Færevik, barnehagelærer og leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Oslo

- Det bør legges til rette for at alle barn kan bruke sitt eget morsmål i situasjoner hvor dette faller seg naturlig, i tillegg til norsk, både i barnehage og skole. Jeg har dessverre opplevd at det ikke alltid har vært tilfelle. Her bør vi ta lære av den uheldige fornorskingspolitikken ovenfor samene. Slik vil vi ikke ha det, sier Færevik.

- Vi i Fagforbundet Oslo mener at flerspråklige ansatte er en viktig ressurs, fordi de er gode forbilder og brobyggere for barn i barnehage, skole og andre arenaer for barn og unge. Vi må vise fram vårt språklige mangfold og se på dette som noe positivt. Ikke minst har majoritetsbefolkningen noe å lære av dette, legger hun til.

Markering over hele landet

- Målet med den internasjonale morsmålsdagen er å fremme språklig og kulturelt mangfold, samt øke forståelse, toleranse og dialog angående språklige og kulturelle tradisjoner. Bli med på å markere den internasjonale morsmåldagen. Jeg håper den blir markert over hele landet, avslutter Randi Færevik.

Den internasjonale morsmålsdagen ble opprettet av UNESCO i 1999 og har blitt markert 21. februar hvert år siden 2000.

Tips til markering av dagen finner du på nettstedet for morsmål og tospråklig fagopplæring.