Ny leder i Fagforbundet Kultur Oslo

Jenny Dellegård er valgt som ny leder for Fagforbundet Kultur Oslo. Hun leder rundt 800 medlemmer og overtar etter Thomas Lange.

08.02.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.02.2022

Gratulerer med vervet! Hva er din bakgrunn?

- Tusen takk! Jeg jobber som programansvarlig på Deichman. Siden 2019 har jeg planlagt og arrangert debatter, forfattersamtaler, kurs og lignende. Før det jobbet jeg i Forlaget Manifest; først som forlags- og markedssekretær, siden som markeds- og kommunikasjonssjef. Jeg har også vært barnehageassistent, bartender og barista. I Manifest fikk jeg, som tillitsvalgt i Handel og Kontor, min første erfaring med fagforeningsarbeid. Manifest samarbeider også tett med fagbevegelsen, så jeg ble godt kjent med både politikken og organisasjonsstrukturen i LO og resten av rørsla.

- Jeg står godt plantet på venstresiden. Likestilling og solidaritet er viktig for meg. Blant annet har jeg studert arbeiderlitteratur og revolusjonshistorie på universitetet, arrangert feministiske konserter, lagd politisk radio i radiOrakel og vært skribent for Tidsskriftet Fett.

Hvorfor vil du bli leder av Fagforbundet Kultur Oslo?

- Det er et stort og viktig verv. Da jeg ble spurt om å stille måtte jeg tenke meg om. Etter å ha tenkt litt, og snakket litt, bestemte jeg meg for å si ja. Jeg har god støtte i foreninga. Det er en veldig bra gjeng jeg jobber sammen med og er leder for. Jeg går all in for å gjøre en god jobb for medlemmene, og forsetter også som hovedtillitsvalgt i Deichman.

Hva er den største utfordringen for Fagforbundet Kultur Oslo?

- Det er mange utfordringer - lave lønner, ugunstige arbeidstider og deltidsproblematikk. Mange av medlemmene i Fagforbundet Kultur Oslo har i de siste årene opplevd store endringer. Flyttingen av store institusjoner som Munchmuseet og hovedbiblioteket til Bjørvika påvirker sjølsagt de ansatte, og under pandemien har vi hatt medlemmer som har blitt permittert. Folk har stått på og gjort en kjempeinnsats, men mange er slitne etter to år i pandemi. Nå som pandemien ser ut til å slippe taket, rigger vi oss klare for skjerpa klassekamp.

Hva er det beste med Fagforbundet Kultur Oslo?

- Det beste med foreninga er medlemmene så klart. De jobber hver dag med å gi kultur til folket. På kinoene, frivilligsentralene, bibliotekene, kirkene, og museene. Uten kulturarbeidere blir Oslo en trist by å leve i.

Hva er planen for 2022?

- Vi skal verve masse medlemmer!  Vi vil også jobbe systematisk med å få på plass nye tariffavtaler, bygge sterke klubber og opprette nye klubber der det mangler. Retten til heltid er et standig aktuelt tema, og vi skal jobbe for at alle medlemmer skal ha en variert og faglig utfordrende arbeidshverdag. Mitt hjertebarn er sekstimersdagen. Drømmen er å få på plass sekstimersdagen som prøveprosjekt på noen av våre arbeidsplasser. Foreninga skal også fortsette å delta i det gode antirasistiske arbeidet som foregår i LO og i byen ellers.

Hva er ditt ønske for lønnsoppgjøret i år?

- Jeg forventer et skikkelig løft for medlemmene våre; et kronetillegg som monner. Vi er klare for å streike hvis vi må.