Nytt sentralt hovedverneombud i Oslo kommune

Odd Dagfinn Øien blir nytt sentralt hovedverneombud i Oslo kommune fra nyttår. I et brev til Oslo kommune peker nemlig Fagforbundet og flere andre forbund på han som Svein Mathisens arvtaker.

21.12.2021 av Bjørn Lodve Wikstrøm
Sist oppdatert: 03.01.2022

Fagforbundet Oslo har i et brev til Oslo kommune pekt på Odd Dagfinn Øien som nytt sentralt hovedverneombud for Oslo kommune. Utpekingen støttes av Utdanningsforbundet Oslo, Norsk Sykepleierforbund Oslo og Fellesorganisasjonen Oslo som i flere år har samarbeidet om utpeking av sentralt hovedverneombud.

I brevet kommer det fram at Gry Aasland pekes ut som Øiens stedfortreder.

Skrekkblandet fryd

- Jeg ser frem til, med skrekkblandet fryd, å ta over stafettpinnen etter Svein Mathisen som sentralt hovedverneombud, sier Odd Dagfinn Øien.

Øien er opprinnelig fra Osen i Østerdalen, men har jobbet i Oslo kommune siden 1979. Han går nå fra å jobbe med forebyggende brannvern i Boligbyggs eiendomsmasse til å være sentralt hovedverneombud for fullt. Han har også hatt en rekke verv for Fagforbundet opp gjennom årene.

- Jeg har nesten sammenhengende siden midten av 80 tallet vært tillitsvalgt, først i Friområdenes fagforening, så forskjellige verv i Norsk kommuneforbund i Oslo kommunes Bygg- og Boligetaters forening, hvorav 6 år som leder av foreningen, forskjellige verv i Fagforbundet ForSe, ansattes representant i KF styret siden dette ble opprettet, og frem til i dag hovedtillitsvalgt i Boligbygg.