Sentralt hovedverneombud takker for seg

Fra nyttår går Svein Mathisen inn i pensjonistenes rekker etter fem år som sentralt hovedverneombud i Oslo kommune. Fagforbundet Oslo har bedt ham fortelle litt fra sitt verv før han forlater oss.

16.12.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.12.2021

- Jeg har vært sentralt hovedverneombud i Oslo kommune siden januar 2016. Jeg har ikke tidligere vært verneombud, men kom fra vervet som hovedtillitsvalgt og leder av klubben i Sykehjemsetaten. Jeg har toårig høyskoleutdannelse innen organisasjon og administrasjon fra Høyskolen i Bodø og min siste ansettelse var i Silurveien sykehjem i Oslo kommune, sier Svein Mathisen på spørsmål om hans bakgrunn.

Interessant og lærerikt verv

- Det har vært interessant og lærerikt å være sentralt hovedverneombud i Oslo kommune, ikke minst når det gjelder mangfoldet i kommunen, både av ansatte og ledere, forteller Mathisen.

- Jeg føler at mine henvendelser til den enkelte bydel og etat har blitt tatt på alvor. Har også hatt et meget positivt forhold til byrådsavdelingene, legger han til.

- Den alvorligste og mest omfattende saken jeg har hatt var arbeidsmiljøforholdene i Plan- og bygningsetaten, hvor jeg hadde et godt samarbeid med hovedverneombud i Plan- og bygningsetaten og kommunaldirektør i Byrådsavdeling for byutvikling. Dette var også en sak som omfattet intervju med NRK både nasjonalt og lokalt, forteller Mathisen.

Hans beste minne er likevel fra samme sak:

- Mitt beste minne var da både vernetjenesten, tillitsvalgte og ledere hadde fellesmøte med kommunaldirektøren i byrådsavdelingen for byutvikling i forbindelse med arbeidsmiljøet i Plan- og bygningsetaten. Her var det samarbeid på alle plan innenfor Oslo kommune og med både vernetjeneste, tillitsvalgte og ledere i samme møte, sier det sentrale hovedvernombudet.

Har blitt mottatt med skepsis

På spørsmål om hvordan han ble mottatt forteller Svein Mathisen at han ikke alltid er blitt tatt i mot med åpne armer:

- Jeg har blitt mottatt med skepsis når jeg har vært ute i enkelte etater, da det har blitt oppfattet som en som kommer fra rådhuset. Når jeg har redegjort for min rolle som sentralt Hovedverneombud har de fleste fått et helt annet og positivt forhold til meg som sentralt hovedverneombud.

Ta kontakt

Etter fem år som sentralt hovedverneombud, og lang erfaring som tillitsvalgt, har Mathisen noen gode råd:

- De fleste hovedverneombudene i Oslo kommune har et høyt kunnskapsnivå og lang erfaring i rollen, så de trenger ikke så mye råd fra sentralt hovedverneombud. Rådet er som oftest å ta kontakt med sentralt hovedverneombud, hvis de har behov for hjelp, svarer han på spørsmål om råd til andre hovedverneombud.

Som råd til tillitsvalgte sier Mathisen; - ha et godt samarbeid med vernetjenesten i din bydel eller etat.

Vil følge sin egen lyst

På spørsmål om hva han skal gjøre nå som han er ferdig med vervet, og er blitt pensjonist, er svaret klart:

- Gjøre det jeg har lyst til, avslutter Svein Mathisen med et smil.

Fagforbundet Oslo ønsker Svein Mathisen lykke til videre og takker for den gode innsatsen han har gjort for våre medleemmer og ansatte i Oslo kommune.

Om vervet

Sentralt hovedverneombudet sitter i sentralt arbeidsmiljøutvalg i Oslo kommune. Ombudet skal ha løpende kontakt med byråden for finans og rapportere til byråden om verneombudene får den tid de trenger til å gjennomføre sine verv.

Pålegg fra en tilsynsmyndighet eller andre HMS-saker som blir sendt byrådet eller byrådsavdelingene skal behandles av vedkommende byrådsavdeling eller av Byrådsavdeling for finans og utvikling dersom saken er sektorovergripende. HMS-saker og svar til tilsynet skal sendes til sentralt hovedverneombud for uttalelse.

Ved enighet underskriver sentralt hovedverneombud svar på pålegg fra tilsynet sammen med byrådsavdelingen. Ved uenighet kan byråden bringe saken til byrådet.

Dersom saken faller inn under arbeidsmiljølovens bestemmelse om ulykke- eller helsefare (§6-2 nr 3) skal sentralt hovedverneombud gi beskjed til sentralt arbeidsmiljøutvalg eller Arbeidstilsynet slik bestemmelsen sier. Sentralt hovedverneombud har rett til å henvende seg til alle virksomheter i kommunen.

Fakta: Instruks for sentralt hovedverneombud i Oslo kommune.