Fikk fast stilling med Fagforbundet

Tsige Mengiste Negashe fikk fast stilling etter at hun ble vraka som ekstravakt rett før jul i fjor. Men ulovfestet rett hjalp henne, og flere kolleger, da Oslo kommune ikke ville videreføre kontraktene.

01.09.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 02.09.2021

Førti år gamle Tsige Mengiste Negashe er veldig fornøyd med at Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo har hjulpet henne med å få fast jobb:

- Jeg takker så mye min hovedtillitsvalgte Heidi Rognli og jeg anbefaler alle arbeidstakere bli medlem i Fagforbundet, proklamerer hun etter å ha fått fast jobb.

Krevde etter grunnbemanningslæra

Da mange ekstravakter i hjemmetjenesten i bydel St. Hanshaugen ikke fikk videreført sine kontrakter i desember 2020 tok Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo affære.

- Jeg sendte inn krav om fast ansettelse til arbeidsgiver, og viste til grunnbemanningslæra. Kravene ble avvist av arbeidsgiver og jeg sendte sakene videre til Fagforbundet Oslo. De igjen sendte sakene videre til LO advokatene, forteller hovedtillitsvalgte Heidi Rognli i bydel St. Hanshaugen.

- Etter seks måneder endte det med rettsforhandlinger. Bydelen tilbød først medlemmene 40-prosentstillinger, men medlemmene klarte å forhandle seg fram til 60-prosentstillinger, legger hun til.

Noen av de ansatte fikk fast stilling, fordi arbeidsmiljøloven (AML§ 14.9(7)) gir rett til fast stilling hvis du har jobbet lengre enn tre år.  Men det gjaldt ikke alle. For de som hadde jobbet kortere enn tre år brukte hovedtillitsvalgte grunnbemanningslæra som argument for fast arbeid. Den er ulovfestet rett. Det vil si at du finner den ikke i en paragraf og den er et supplement til arbeidsmiljøloven:

- Argumentet for at du har rett på fast stilling er at behovet for arbeidskraften ikke stopper når du slutter eller ikke får videreført kontrakt, sier Heidi Rognli.

Lovverket blir ikke fulgt opp

Det burde ikke være noe problem for bydelen og Oslo kommune å ansette folk som har rett på fast arbeid.

- Lovteksten sier at man skal anses som fast ansatt når man har jobbet i tre år. Dette blir ikke fulgt opp av kommunen. Ekstravakter får ikke videreført kontraktene etter en viss tid og det er fagforbundene som må legge inn krav for medlemmene sine for å sikre at de får det de har rett på. Dette er en bruk og kast mentalitet som Oslo kommune ikke kan være seg bekjent med, avslutter hovedtillitsvalgt Heidi Rognli i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo.