Mellomoppgjøret i Oslo kommune er i gang

Deler av KAHs forhandlingsdelegasjon: f.v.: Per Egil Johansen, Roger Dehlin og Stein Olav Ringen (Foto: Bjørn Lodve Wikstrøm/ Fagforbundet Oslo)

Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH) overleverte i dag kl. 14.00 første krav til Oslo kommune i årets mellomoppgjør. –Mellomoppgjøret må være sosialt rettferdig, sier Roger Dehlin. Forhandlingene er dermed i gang.

25.04.2019
Sist oppdatert: 04.06.2019

KAH, som er den forhandlingssammenslutningen i Oslo kommune Fagforbundet er en del av, krever at det økonomiske tillegget i sin helhet fordeles i det sentrale oppgjøret. – Vi er opptatt av at lønnsoppgjøret skal være så sosialt rettferdig og solidarisk som mulig. Derfor mener vi at all lønnsøkning i tariffoppgjøret gis som et likt kronebeløp for alle på lønnstabellen. Det betyr at vi ikke ønsker at lønnspotten skal gå til verken sentrale justeringer eller lokale forhandlinger, uttaler Fagforbundet Oslos leder Roger Dehlin.

LO legger ved årets lønnsoppgjør til grunn at forhandlingene skal sikre sysselsetting og økonomisk bærekraft i industrien. Den økonomiske situasjonen tillater større rom for lønnstillegg i 2019 enn i foregående år, og arbeidstakerne må sikres sin del av verdiskapningen. KAHs krav bygger på de samme forutsetningene.

Kravene er:

• Det økonomiske tillegget gis som et likt kronebeløp på lønnstabellen med virkning fra 1. mai 2019
  • Økt kjøpekraft til alle arbeidstakere i Oslo kommune
  • En solidarisk lønnspolitikk, en rettferdig fordeling og en sosial profil.
  • En lønnsutvikling på linje med frontfaget slik det er avtalt pr. 1. april 2019

Disse kravene vil bidra til å styrke lavtlønte og ivareta kravet om likelønn.

Les krav/tilbud nr. 1 fra KAH her.

Partene i Oslo kommune har gitt seg selv frist til midnatt natt til 1. mai til å sluttføre forhandlingene.