Palestinerne trenger vår støtte!

Fagforbundet Oslo oppfordrer alle til å støtte palestinerne. Det er Palestinamarkering utenfor Stortinget i dag kl. 17.30 og støttekonsert til lørdag kl. 17.00 ved Langkaia 1. Møt opp

15.05.2019
Sist oppdatert: 15.05.2019

Palestinerne trenger vår støtte

Folk i Gaza tørster.

Folk i Gaza har lite mat. De er sultne.

Folk i Gaza har ikke livsnødvendige medisiner.

Folk i Gaza har strøm bare noen timer om dagen og de har ikke jobb.

Blokaden av Gaza har vart i 12 år. FN har sagt at Gaza er ulevelig.

Fagforbundet mener at den norske regjeringen må legge press på Israel for å oppheve blokaden av Gaza.

Palestinere i byene på Vestbredden blir fratatt hjemmene sine.

Palestinere i landområdene på Vestbredden blir fratatt jorda si.

Den høye muren som Israel har bygd, skiller bøndene fra jorda de dyrker.

Palestinerne får stadig mindre land å bygge, bo og dyrke på fordi de israelske bosettingene blir flere og flere, større og større.

Palestinernes barn og ungdommer blir satt i fengsel.

Fagforbundet markerer den 15. mai fordi den dystre sannheten er at det nå er 71 år siden Al Nakba – katastrofen som fordrev 750 000 palestinere fra hjemmene sine, og opprettelsen av den israelske staten.

I dag utgjør Palestina-flyktningene og deres etterkommere over fem millioner mennesker.  Å være flyktning er ikke ment å være en permanent tilstand. Det er en menneskerett å kunne vende tilbake til hjemmet sitt. FN-resolusjon 194 ga palestinerne en særskilt rett til å vende hjem eller få økonomisk kompensasjon. Felles for de aller fleste er at de ønsker å vende tilbake til landet sitt og hjemmene sine. Men Israel tillater ikke palestinere å vende tilbake.

Fagforbundet krever at flykningenes rett til retur respekteres.

Demonstrasjonene langs grensegjerdet til Gaza startet 30. mars i fjor. Protestmarsjene på Gazastripen, The Great Return March, handler om palestinernes rett til frihet og et hjem å vende tilbake til. Siden den gang har 279 palestinere blitt drept og over 30 000 er såret. Den første helga i mai i år ble 25 drept. Fire av disse var kvinner. To babyer og en 12-åring mistet  livet.

Den store marsjen er et initiativ fra palestinerne for å få verdens oppmerksomhet på deres rett til å vende hjem og at Gaza er ulevelig.

Palestinerne trenger vår støtte. Verden må få vite hva som skjer under Israels okkupasjon.

Den norskledete internasjonale observatørstyrken i Hebron (TIPH) på Vestbredden ble kastet ut i februar i år. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor: Israel ønsker ikke at verden skal vite hva som skjer. Observatørstyrken har vært i byen i 25 år og har bidratt til avspenning. Etter utkastelsen av TIPH vil det ikke lenger være noen som kan rapportere om det som skjer, akkurat slik statsminister Netanyahu vil ha det.

16. mai går Eurovision Song Contest av stabelen i Tel Aviv. Det er verdens største musikkshow og har rundt 200 millioner TV-seere. Flesteparten av disse vil si at man ikke skal blande musikk og politikk. Mange er ikke klar over at Israel forsøker å normalisere okkupasjonen og ta oppmerksomheten bort fra krigsforbrytelsene.

Fagforbundet Oslo stiller seg solidarisk med palestinske kunstnere og kulturarbeidere som har oppfordret til boikott og svart skjerm.