Lurer du på om du skal stemme ved kommunevalget?

Vi som fagforening oppfordrer alle våre medlemmer og alle andre om å bruke stemmeretten sin.

01.07.2019
Sist oppdatert: 12.08.2019

Her er noen regler om hvem som kan stemme:

Norske statsborgere som har fylt 18 år innen utgangen av 2019 og som er, eller har vært, registrert bosatt i Norge.

Statsborgere i andre nordiske land som har fylt 18 år innen utgangen av 2019, og som har vært registrert bosatt i Norge senest 30. juni 2019.

Øvrige utenlandske statsborgere som har fylt 18 år innen utgangen av 2019, og som har vært registrert bosatt i Norge sammenhengende de tre siste årene før valgdagen.

For å kunne stemme ved valget i Oslo kommune, må du være folkeregistrert i kommunen.

Så er det store spørsmålet, hva burde du stemme på?
Fagforbundet Oslo har samarbeidsavtaler med tre politiske partier og det er Rødt, Sosialistisk venstreparti og Arbeiderpartiet. Vi anbefaler selvsagt å stemme på en av dem!

Når kan du stemme?
Tidligstemme
Du har mulighet til å tidligstemme i perioden mandag 1. juli til fredag 9. august.
Det kan du gjøre i Oslo rådhus, inngang fra Borggård, mellom klokken 09.00 og 15.30 på hverdager

Forhåndsstemme
Fra og med mandag 12. august og til og med fredag 6. september kan du stemme i ett av de 28 forhåndsstemmelokalene i byen, eller fra andre kommuner i landet.
Åpningstider for forhåndsstemmelokaler i Oslo vil være hverdager klokken 10-19 og lørdager klokken 10-18. Mer informasjon om forhåndsstemmelokalene finner du på Oslo kommunes nettsider.

Valgdagene
På valgdagene kan du stemme:
søndag 8. september klokken 13-18
mandag 9. september klokken 09-21
Da kan du kan stemme i en av de 103 valglokalene i byen.

Hva trenger du for å stemme?
Det eneste du trenger for å forhåndsstemme er legitimasjon, du må ikke ha med stemmekortet ditt.
Det nytter å stemme!

Vi som fagforening ser at politikk virker, renovasjon er nå utført av egne ansatte, sykehjem drives av Oslo kommune og ikke velferdsprofitører, forbudet mot å bygge kommunale barnehaver er fjernet.
Dette er noen av de store sakene, så er det alle de små i hverdagen. Nå hører politikerne på oss som fagforening og tar med seg våre innspill, dette skjedde ikke da høyresiden styrte.

Ta med deg en nabo, en venn eller en kollega og stem slik at vi beholder det flertallet som styrer Oslo.

Godt valg!
Terje Strømsnes