Med røtter i arbeiderbevegelsen

Møt Håkon Sandbakken, leder av Yrkesseksjon helse og sosial i fagforeningen.

06.06.2019
Sist oppdatert: 06.06.2019

Som relativt nyvalgt leder for Yrkeseksjonen helse og sosial er det vel på sin plass at jeg presenterer meg selv.

Først vil jeg takke for at jeg ble valgt, det var ikke forventet så det gjorde opplevelsen ekstra morsom.

Jeg heter Håkon Sandbakken og ble født for 50 år siden og vokste opp på Stovner og bor nå i Gamlebyen. Av utdannelse så er jeg lærer fra langt tilbake, vi snakker begynnelsen av `90-tallet og det siste kullet med en 3-årig lærerutdannelse. I nyere tid har jeg også tatt en bachelorgrad i barnevernspedagogikk ved HiOA. Har en ganske lang og allsidig yrkesbakgrunn fra både det offentlige og det private, men alle jobbene mine har det til felles at jeg har jobbet/jobber med og for mennesker.

Jeg har jobbet som(kronologisk) barnehageassistent, hjemmehjelp, lærer, nattevakt på Dikemark(psykiatri), bartender, verneassistent og nattevakt i gamle Rusmiddeletaten Oslo kommune, miljøterapeut i PU-bolig,  og som miljøterapeut ved flere barnevernsinstitusjoner. I dag jobber jeg som miljøterapeut i Stendi AS, som for ikke så lenge siden kjøpte opp Aleris AS.

Jeg ble tidlig medlem i gamle Norsk Kommuneforbund, i dag Fagforbundet, da min mor og mine besteforeldre var aktive fagforeningsmedlemmer. Saker som opptar meg er et ordnet og regulert arbeidsliv, gode arbeids- og lønnsbetingelser og muligheter for kompetanseheving og selvutvikling for de ansatte. Håpet er at dere medlemmer skal kunne komme med innspill og forslag som dere er opptatt av i jobben og på arbeidsplassene deres, slik at vi i seksjonen kan bringe dette videre. Det er også ønskelig at hvis seksjonen blir bedt om å komme med innspill til høringer og uttalelser til faglig politisk arbeid, at jeg kan sende ut info om dette og få gode tilbakemeldinger fra dere som jobber i feltet og vet hvor skoen trykker. Har lært meg fra rapportskriving i jobben at det beste er å være kort og konsis, heller enn å skrive for mye. Så vil jeg bare avslutte med å ønske alle en fin sommer!

Håkon Sandbakken