Lihkku beivviin! Vuorbbe biejvijn! Læhkoeh biejjine!

Fagdag med tema samefolkets dag!

06.02.2020
Sist oppdatert: 06.02.2020

Fredag for en uke siden inviterte Yrkesseksjon Kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo til en fagdag fylt av inspirasjon til markering av Samenes nasjonaldag. Dagen startet med joik fremført av Charlotta Gaebpien-Njaita. Charlotta er en svensk sørsamisk joikartist, sanger, pedagog og reindriftutøver fra Tärnaby i Sverige.

Anne Lise Johnsen Swart  fortalte oss om noen viktige historiske hendelser som har vært med å påvirket samisk kultur og identitet slik den er idag. Mens Mikkel Berg Norlie ga oss et lite dyptdykk i historien helt tilbake til vikingtiden. Mikkel er samfunnsviter og historiker og ansatt på NIBR Oslo Met.

På scenen var også Mari Helander som er leder av samisk barnehage, Cizàs, i Oslo. Her fikk vi mange tips om hvordan man kan jobbe med det samiske gjennom hele året.

Vi avsluttet dagen med å dele tips og ideer med hverandre om hvordan det jobbes med det samiske rundt om i de forskjellige barnehagene i Oslo.

En fantastisk, lærerik og viktig fagdag!