Skal jobbe videre for å kaste ut velferdsprofitører fra barnehagesektoren

(Foto: Kine Michelle Bruneira)

Lederduoen i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo skal fortsette kampen mot velferdsprofitører og arbeide for at flere barnehager tas tilbake i egenregi med uforminsket styrke i 2021.

03.02.2021
Sist oppdatert: 03.02.2021

I 2021 skal fagforeninga fortsette å jobbe for at flere kommersielle barnehager blir tatt tilbake i egenregi. Duoen skal bygge videre på erfaringene fra 2020 hvor fem barnehager ble tatt tilbake i egenregi.

- Det viktigste for oss vil være å fortsette å være tydelige i 2021 på at om det er mulig å ta ut profitt fra barnehagene er det noen det går ut over. Og det er stort sett de ansatte og våre medlemmer i form av dårligere lønns- og pensjonsvilkår. Det er masse flinke ansatte rundt om i de kommersielle barnehagene og det skulle bare mangel at de har samme betingelser når de gjør samme jobb, sier nestleder Anders Borg.

- Fagforeninga jobber også for å få tariffavtaler der vi ikke har det i dag som et ledd i å bedre arbeidsvilkårene for ansatte utenfor Oslo kommune. Det er det viktig å understreke, sier Borg.

Hele fem barnehager ble kommunale i 2020

I 2020 ble hele fem private barnehager tatt tilbake i egenregi. Det var en stor seier for Fagforbundet Oslo og en enda større seier for de ansatte. Fagforeninga har jobbet godt med synliggjøring av forskjellene mellom kommunale og kommersielle barnehager, hatt god dialog med politikerne og besøkt barnehager i trygge omgivelser,

Leder og nestleder i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo er klokkeklare på at dette var en stor seier for deres medlemmer at fem barnehager ble tatt tilbake i egenregi.

Hvilke fordeler har dette gitt medlemmene?

- De ansatte har blitt en del av Oslo kommunens tariffavtale. Det vil innebærer høyere lønn og en bedre pensjon. Dette er uten tvil den beste avtalen for de ansatte, sier Berit Tevik som er leder for Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo.

- Kommersielle har som mål å tjene penger og det går utover de ansatte eller barna. Derfor må det offentlige drifte barnehagene og ikke kommersielle aktører som tar utbytte og tjener store penger, sier nestleder Anders Borg.

Ikke mulig med de borgerlige

Som de aller fleste fikk med seg gjennomført høyrebyrådet en storstilt kommersialisering av barnehagesektoren. Velferdsprofitører fikk fritt spillerom og kom til dekket bord. Taperne var våre medlemmer som fikk dårligere lønn- og arbeidsvilkår.

Hadde tjenester i egenregi vært mulig under et høyrebyråd?

- Nei! Det hadde ikke vært mulig. Venstre hadde nylig et forslag om å selge 10 kommunale barnehager, det sier det meste. Vi mener at det rødgrønne byrådet har demonstrert lederskap i denne saken, sier Borg.