Frode Lagset skal lede arbeidet

Egen arbeidsgruppe som skal jobbe med kjønns- og seksualitetsmangfold

I hovedlinjene til yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst sier at vårt yrkesfaglige arbeide skal bidra til mangfold, inkludering og likestilling. Et av tiltakene er at yrkesseksjonen skal arbeide for å få mer kunnskap om inkludering og mangfold.

Tone Larsen Rogne holde foredrag under sitt besøk i Singapore.

Reisebrev fra en bibliotekansatt i Singapore

Les Tone Larssen Rogne fra Sølvberget bibliotek og kulturhus sitt reisebrev fra møter i den internasjonale bibliotekforeningen. Kanskje du kan hjelpe henne med å finne bildebøker til den internasjonale skolen i Singapore?

Tone Larssen Rogne og reisefølget i Singapore.

Fire bibliotek på fire dager

Fagforbundets medlemskap i International Federation of Libraries Associations and Institutions (IFLA) gjør at våre medlemmer får reise rundt og oppleve bibliotek i ulike deler av verden. Tone Larssen Rogne fra Sølvberget bibliotek og kulturhus besøkte fire biblioteker på fire dager da hun besøkte Singapore i forbindelse med et møte i organisasjonen.

Fagforbundets reresentanter på IFLA kongressen i Dublin 2022. Fra venstre har du Heidi Anderssen-Dukes, rådgiver yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Tone Larssen Rogne bibliotekansatt på Sølvberget i Stavanger og Tove Hjellnes, biblioteksjef på Volda.

Be a prisoner of hope!

Det sa den tidligere irske presidenten Mary Robinson da hun talte under åpninga av IFLA WLIC 2022 i Dublin. Tove Aurdal Hjellnes er nylig pensjonert fra sin stilling som biblioteksjef i Volda. Her er hennes refleksjoner om International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), deres kongress og samarbeid mellom den internasjonale organisasjon for bibliotek og oss i Fagforbundet.

KJEMPER FOR NASJONAL IDENTITET: Lederen for den Ukrainske bibliotekforeningen, Oksana Boiarynova, forteller om den digitale kampen for å redde bokskatter og den ukrainske kulturen fra på forsvinne.

Fagbladet: Oksana kjemper for å redde kulturarven fra de russiske bombene

Da krigen i Ukraina brøt ut, var det ikke bare troppene som mobiliserte. I Ukraina foregår det nå et stort arbeid for å redde kulturarven og bokskatter.

Språkopplæring på biblioteket

Jobber du med språkopplæring i bibliotek? Ønsker du å utvide den fysiske språkkafeen til en digital plattform, og lurer hvordan du skal gå frem? I denne podcasten får du vite alt du trenger for å komme i gang med språkopplæring, enten på biblioteket eller på digitale arenaer.

Illustrasjon.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

Illustrasjon, bok, bøker, bibliotek, Deichmanske

Vil du delta på IFLA-kongressen 2020?

Er du ansatt i bibliotek og medlem i Fagforbundet? Reiselysten og nysgjerrig på internasjonalt bibliotekarbeid og kontakt med andre bibliotekansatte fra hele verden? Søk Fagforbundets IFLA-stipend!

Bli kjent med en biblioteksjef

Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst har tatt en prat med biblioteksjef i Volda Kommune, Tove Aurdal Hjellnes.

Arbeiderbevegelsens_historie_i_Norge_Bind_2

IFLA WLIC - Kuala Lumpur

Årets IFLA-kongress arrangeres i Kuala Lumpur, Malaysia fra 24.-30.august. Du kan søke Fagforbundets IFLA-reisestipend og bli med!