I skyggen av Gaza

Palestinaambassadør Cathrin Snare deltok på vegne av Fagforbundet Oslo i debatt om Vestbredden, i regi av Norsk Folkehjelp, den12. april 2024. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Fagforbundet Oslo deltok i paneldebatt om Vestbredden.

18.04.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 18.04.2024

Sammen for Palestina. Den 12. april stilte vår palestinaambassadør Cathrin Snare opp i paneldebatt hos Norsk Folkehjelp på Kulturhuset. Tema var situasjonen på Vestbredden. Til stede var også Norsk Folkehjelps egen Midt-Østenekspert, Trude Falch og fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i Stortingets utenriks- og forsvarskomite, Åsmund Aukrust.

Alvorlig situasjon på Vestbredden

- Mens den grusomme krigen pågår i Gaza blir situasjonen stadig verre også på Vestbredden. Aldri har flere barn blitt drept på Vestbredden og okkuperte Øst-Jerusalem som i 2023. Volden fra bosetterne og vilkårlige arrestasjoner av palestinere har eskalert. Palestinske bønder får avlingene brent og husdyrene deres blir drept, forteller Cathrin Snare.

- Selv om situasjonen har blitt verre de siste månedene er okkupasjonen langt fra en nyhet. Helt siden 1967 har Vestbredden, inkludert Øst-Jerusalem, og de syriske Golanhøydene vært ulovlig okkupert av Israel, noe FN har fordømt gang på gang i en rekke resolusjoner. Men til tross av internasjonal fordømmelse har den dystre utviklingen fortsatt, og i dag er det rundt 700 000 som bor i bosettinger i de okkuperte palestinske områdene, legger hun til.

Snakket om egne erfaringer og samarbeid med Norsk Folkehjelp

- I debatten fortalte jeg om mine erfaringer fra studieturen til Vestbredden i 2015, i regi av Fagforbundet Oslo og Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo. I tillegg snakket jeg også om de kampanjene Fagforbundet har gående i samarbeid med Norsk Folkehjelp, som underskriftskampanje for at oljefondet trekker seg fra selskaper knyttet til folkerettsstridige israelske bosettinger.  Kampen for forbud mot isrealske bosettervarer. Og at vi har et verktøy hvor du kan sjekke om banken din tjener på okkupasjonen av Palestina. Og at Fagforbundet har samlet nesten to millioner kroner til Gaza, avslutter Cathrine Snare.

Palestinerne sulter. Her kan du gi ditt bidrag til Fagforbundets innsamlingsaksjon til Gaza.