Unngå konkurs - redd arbeidsplassene!

Det kan bli trafikkaos i Oslo hvis kommunen lar Unibuss går konkurs,

Det kan bli trafikkaos i Oslo hvis kommunen lar Unibuss går konkurs, (Foto: Mostphotos)

Uttalelse fra Fagforbundet Oslos representantskap 20. mars

21.03.2024
Sist oppdatert: 22.03.2024

Kollektivtrafikken er en kritisk tjeneste for at en by som Oslo skal kunne fungere. To tusen arbeidsplasser er nå truet. Byrådet sitter stille og ser på at nærmere 2000 familier kan bli rammet av arbeidsledighet. De ansatte i Unibuss gjør en svært viktig jobb for å få Oslo til å fungere. Det er sjåfører, kontoransatte, renholdere og verkstedmedarbeidere som nå lever med usikkerhet om de kan betale regningene sine neste måned. Våre medlemmer som jobber i bussdrifta er nå svært bekymret for sine arbeidsplasser og fremtidige pensjon.

Konkurs er mulig, fordi Oslo kommune har et anbudssystem hvor Ruter, et interkommunalt selskap eid av Akershus og Oslo, kan bøtelegge Unibuss, som er eid av Oslo kommune. Summen på bøtene er så store at Unibuss er i fare for å brekke ryggen, selskapet risikerer å gå konkurs. Dette viser hvor feil dette systemet er. Når vi i tillegg vet at mange av bøtene har sin bakgrunn i nær ufremkommelige gater på grunn av vær- og føreforholdene i vinter blir det hele nesten komisk. Anbud fører til ansvarspulverisering og dårligere tilbud til byens innbyggere.

Hvis Byrådet lar Unibuss gå konkurs vil byen kastes ut i trafikkaos. Tusenvis av bussavganger vil over natta bli borte. Det vil ramme alle som er avhengige av å benytte seg av kollektivtilbudet i hverdagen. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg at en god del av de som i dag kjører buss til jobb, avtaler og aktiviteter vil forsøke å komme seg til disse med å bruke privatbil.

Fagforbundet Oslo gir full støtte til alle som arbeider i Unibuss, uavhengig av hvor de er organisert.

Fagforbundet Oslo sier nei til anbud i viktige tjenester som bussdrift, og vi forventer at politikerne i Oslo redder de nesten 2000 arbeidsplassene, til det beste for byen og for de ansatte i busselskapet.