Overgangsordning Paramedisin - Lokale stemmer krever inkludering og rettferdighet!

Hovedtillitsvalgt Morten Marthinsen

Hovedtillitsvalgt Morten Marthinsen (Foto: Privat)

7. mars var fristen for høringssvar til høringen om overgangsordningen for autorisasjon i Paramedisin. Her var det et voldsomt engasjement fra mange av våre medlemmer, så Fagforbundet Sykehus og Helse har levert inn eget høringssvar som bygger på våre medlemmers stemmer.

15.03.2024 av Morten Marthinsen
Sist oppdatert: 15.03.2024

Blant våre medlemmer i Prehospital Klinikk ved Oslo universitetssykehus har det vært et betydelig engasjement rundt forslaget som har vært på høring angående overgangsordningen for autorisasjon i Paramedisin.

Det har vært en positiv og aktiv deltakelse fra våre medlemmer, og vi har mottatt en mengde verdifulle innspill som foreningen har videreformidlet til Fagforbundet sentralt.

For å sikre at våre lokale stemmer og meninger blir hørt, har vi også utarbeidet og sendt inn vårt eget høringsinnspill.

Vårt håp er at Helse- og omsorgsdepartementet vil ta til fornuft og inkludere de gruppene som er blitt utelatt, og utvide fristene for inkludering. Spesielt ønsker vi å belyse behovet for inkludering av en svært erfaren og viktig gruppe, nemlig de med Trinn 2 fra Akershus og ambulanseskolen i Oslo. Disse utdanningene er etatsinterne og utgjør forløperen til Nasjonal Paramedic-utdanning. I flere år har disse utdanningene vært anerkjent nasjonalt og har dannet grunnlaget for en kvalifisert ambulansetjeneste.

Det er avgjørende å forstå at ved å utelukke denne gruppen vil man gå glipp av et stort antall erfarne og godt utdannede ambulansepersonell som gjennom årene har vært en av hjørnesteinene i ambulansetjenesten. Disse fagpersonene har tilegnet seg verdifull erfaring og kompetanse som ikke bør undervurderes eller overses i utformingen av overgangsordningen.

Vi har også spilt inn i vårt høringssvar at vi ønsker en fortgang i etablering av en Y-vei for fagarbeidere, slik at denne gruppen har mulighet for videreutdannelse til Paramedisiner. Det er avgjørende å legge til rette for at fagarbeidere kan utvikle seg videre innen paramedisin og bidra til å styrke fagmiljøet.

Det er derfor vi oppfordrer Helse- og omsorgsdepartementet til å revurdere og justere forslaget for overgangsordningen, slik at det sikrer en inkluderende tilnærming og anerkjenner den betydelige innsatsen og kompetansen til alle involverte parter.

Vi håper at departementet tar våre bekymringer på alvor og tar de nødvendige skrittene for å sikre en rettferdig og effektiv overgangsordning for autorisasjon i Paramedisin.