Fagforbundet fikk gjennomslag for flere lærlinger i Ambulansetjenesten!

Til venstre: 2 års lærling Cathrine Hansen og hennes veileder Stine S. Mondal

Til venstre: 2 års lærling Cathrine Hansen og hennes veileder Stine S. Mondal (Foto: Privat)

Vi trenger flere folk. Men for at vi skal få flere må også alle få mulighet til og ta utdanningen og fullføre den. Vi kjemper for flere lærlingplasser! Vår hovedtillitsvalgt i Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus har nå startet den kampen med foreninga i ryggen.

13.03.2024 av Karina Torsæter og Morten Marthinsen
Sist oppdatert: 13.03.2024

Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo er bekymret og har vært bekymret over reduksjonen av antall lærlinger i ambulansetjenesten ved Oslo universitetssykehus de siste årene. Å gå fra 30 lærlinger til kun 15 er en utvikling vi ikke ser på med positive øyne.

Erfaringen fra de siste årene viser at antallet på 15 lærlinger ikke har blitt nådd. Av ulike årsaker ble bare 9 lærlinger tatt inn i 2023. Dette er langt under det ønskede og nødvendige nivået.

I år har Fagforbundet jobbet hardt for å sikre en økning i antallet lærlinger i ambulansetjenesten, og vi er glade for å kunne meddele at våre anstrengelser har båret frukter.

I år vil tjenesten tilby lærlingplass til alle de 17 kandidatene som har bestått tester, intervjuer og referansesjekk. Vi understreker imidlertid at tilbudet er betinget av at kandidatene består de nødvendige eksamenene.

Vi er tilfredse med denne økningen, men vi ser også dette som et første skritt. Fagforbundet vil fortsette å jobbe for ytterligere økning i antallet lærlinger ved neste mulighet. Det er avgjørende for kvaliteten på tjenesten og for rekruttering av kvalifiserte fagfolk at vi opprettholder og øker tilgangen på lærlingplasser i ambulansetjenesten.

Her ser dere 2. års lærling Cathrine Hansen i bil.

2.års lærling på jobb
2.års lærling på jobb (Foto: Stine Mondal)