Digital samhandling på tvers

Fredrik Olstad er Opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo

Fredrik Olstad er Opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo (Foto: Birgit Dannenborg)

Bedre teknisk infrastruktur på trappene.

06.12.2023 av Fredrik Olstad
Sist oppdatert: 06.12.2023

Fagforbundet Oslo er i ferd med å ta store skritt for å forbedre sin digitale samhandling. Det kommende året vil bringe med seg en ny og forbedret teknisk infrastruktur som vil tillate fagforeningene å samarbeide på tvers gjennom Teams-plattformen og hele Office365-miljøet. Denne endringen, planlagt implementert innen utgangen av 2024, vil gi alle fagforeningene nye e-postadresser som gir direkte tilgang til Fagforbundets dedikerte Teams-område.

Sømløs tilgang til felles verktøy og applikasjoner

Denne oppdateringen vil muliggjøre sømløs samarbeid og tilgang til felles verktøy og applikasjoner som eksisterer på plattformen. Dette inkluderer bruken av årshjul-applikasjonen og muligheten til å opprette undersøkelser gjennom Forms, noe som legger til rette for samarbeid blant flere fagforeninger. Vi ser frem til å utnytte de nye mulighetene som dette tilrettelegger for. Digital samhandling vil ikke bare styrke vårt samarbeid, men også effektivisere hvordan vi jobber sammen, både i den virtuelle og den virkelige verden.

Denne satsingen på digital samhandling understreker viktigheten av å holde tritt med moderne teknologi, samtidig som den fremhever behovet for samhold både i digitale og fysiske fellesskap.

Startskudd for en ny æra

Dette kommende prosjektet er ikke bare en pilot på ny samhandlingsløsning for fagforeningene i Oslo - det er startskuddet for en ny æra av samarbeid, kunnskapsdeling og effektivitet. Vi ønsker å skape et miljø hvor fagforeningene og Fagforbundet Oslo ikke bare jobber sammen, men trives sammen i vår digitale tid. Det vil transformere måten vi driver organisatorisk arbeid på.

Som en leder i dette prosjektet, er min visjon å skape en plattform hvor samarbeidet blomstrer, kunnskap deles fritt og hvor effektive arbeidsmetoder blir selve kjernen i vår organisasjon. Vi er på vei mot noe stort, noe som vil plassere oss i frontlinjen av fremtidens organisasjoner. La oss sammen gå inn i denne nye epoken av samhandling, effektivitet og organisatorisk innovasjon. La oss ta det første steget mot en fremtid hvor vi ikke bare følger med, men leder an.

Etterlyser superbrukere

Nøkkelen til vår suksess ligger ikke bare i systemene vi bruker, men også i menneskene som står bak dem. Derfor oppfordrer jeg fagforeningene i Oslo til å finne sine egne superbrukere - de som omfavner endring og ser mulighetene som denne nye tilnærmingen bringer med seg. Disse superbrukerne vil være motorene i denne transformasjonen og vil være med på å drive oss fremover mot en mer smidig og effektiv fremtid. En del fagforeninger har allerede funnet frem til sine superbrukere, men vi mangler respons fra noen fagforeninger i skjema tidligere sent ut.