Trives godt som hestefaglærling

Kaisa Ingesdotter og Maiken Frogner sammen med en snill terapihest.

Kaisa Ingesdotter og Maiken Frogner sammen med en snill terapihest. (Foto: Cathrine Slettebakk)

1. desember besøkte Fagforbundet Oslos lærlingpatrulje stallen på Gaustad.

06.12.2023 av Cathrine Slettebakk
Sist oppdatert: 08.12.2023

Det er viktig å ta vare på lærlingene. De er framtida for faget og fagforeningen. Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo arrangerer for tiden en lærlingpatrulje, som besøker lærlingene på arbeidsplassene som vi organiserer. Det er for å sikre at de har det bra i lærlingtiden. Det er også en mulighet til å verve nye medlemmer.

1. desember besøkte  Cathrine Slettebakk, leder av Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo, og Kaisa Ingesdotter, leder av Ungdomsutvalget i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo, stallen på Universitetssykehuset Gaustad. Psykoterapi med hest er en av behandlingene som tilbys der og der møtte de hestefaglærlingen Maiken Frogner.  Det endte med at hun ble vervet som nytt medlem. Ved siden av å verve benyttet Slettebakk anledningen til å stille lærlingen noen spørsmål om hvorfor hun har valgt faget og hvordan hun trives:

Vokst opp med hest

- Årsaken til at jeg vil jobbe med hest er fordi jeg har vokst opp med disse fine dyrene. Jeg har hest selv, og hest og helse er viktig i mitt liv. Å få jobbe i stallen på Gaustad sykehus passer meg veldig bra.

Ønsker å jobbe med hesteterapi

- Som hestefaglærling lærer jeg alt innenfor hest, foring, anatomi og helse. Når det kommer til psykoterapi med hest, så har vi med oss en psykolog som gjennomfører terapien. Vi jobber mer aktivitetsbasert, som å klargjøre hestene til terapisesjoner, rydde stallen og trene hestene. I fremtiden ønsker jeg å jobbe med hesteterapi, men da må jeg ta påbygg først, for så å studere psykologi.

En sosial arbeidsplass

- Jeg trives godt som lærling. Vi er sju stykker i teamet. Tre av oss arbeider i stallen. Det sosiale er viktig, og alle sju spiser lunsj sammen. Jeg anbefaler alle en lærlingplass på Gaustad