Stopp grusomhetene i Gaza

Gaza

Gaza (Foto: fri)

Krigens grusomheter i Gaza har rystet verden, og som medlemmer av Fagforbundet kan vi ikke sitte stille. Vi må reagere og kreve handling for å beskytte Gazas befolkning, som lider under massedrap, ødeleggelser og mangel på grunnleggende livsnødvendigheter.

13.11.2023 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 13.11.2023

Fagforbundet fordømmer sterkt angrepene på sivile fra både Israel og Hamas. Over 1,4 millioner mennesker på Gazastripen er nå fordrevne, uten tilstrekkelig beskyttelse, mat, vann, medisiner og helsepersonell. Situasjonen er akutt, og tida renner ut.

Vi støtter den norske regjeringas klare fordømmelse av brudd på krigens regler fra begge parter. Det internasjonale samfunnet kan ikke lenger vende det blinde øyet til mens dødstallene stiger. Hittil er over 10 000 palestinere er drept, inkludert mer enn 4000 barn. Hvert minutt teller, og handling er nødvendig for å redde liv.

Fagforbundet krever en umiddelbar og betingelsesløs våpenhvile. Verdenssamfunnet må handle, og det inkluderer å pålegge en omfattende våpenembargo mot de som bryter krigens regler. Norge må også hindre at våpen produsert av norskeide selskapers brukes i krigen.

Det er på høy tid å stoppe krigsforbrytelsene og straffeforfølge de ansvarlige. Både Hamas og Israel må holdes ansvarlige for brudd på krigens regler og humanitærretten. Vi oppfordrer den norske regjeringa til å ta initiativ til, og stille ressurser tilgjengelig for, en gransking av krigsforbrytelser i nærområdet.

Israel må ta økonomisk ansvar for ødeleggelsene i Gaza. Vi ber den norske regjeringa spille ei aktiv rolle i å kreve erstatning for de massive ødeleggelsene som har rammet sivile, infrastruktur, og offentlige tjenester.

Tretti år etter den midlertidige Osloavtalen er det på tide å jobbe for en permanent og rettferdig løsning på konflikten. Norge må arbeide for en tostatsløsning basert på folkeretten, som sikrer både israelere og palestinere retten til å leve i fred og sikkerhet.

Fagforbundet mener det er på tide å handle, ikke bare med ord, men med konkrete tiltak. Palestinerne har lidd nok, og det internasjonale samfunnet må stå sammen for å avslutte lidelsene og bidra til en rettferdig og varig løsning i Midtøsten. Solidaritet med Gaza må ikke bare bli ord. Det er handling som kreves nå.

Tore Jakobsen, fylkesleder

Fagforbundet Nordland