Nå er det uføres tur

Ann Inger Blakli er leder for pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo.

Ann Inger Blakli er leder for pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Den 31. oktober holdes Uførekonferansen.

26.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.10.2023

Tirsdag 31. oktober holder Fagforbundet Oslo en egen uførekonferanse for sine uføre medlemmer. Vi har spurt Ann Inger Blakli, leder for pensjonist- og uføreutvalget i fylket om konferansen.

Konferanse kun for uføre

- I Fagforbundet kan du være medlem livet ut. Når du er ferdig med arbeidslivet kan du fortsatt ha kontakt med faget og gamle kolleger, samt høste økonomiske fordeler av gode betingelser på lån og forsikringer. Det samme gjelder også for uføre. Men vi ser at få uførerepresentanter møter opp når pensjonistene samles. Derfor arrangerer vi en egen uførekonferanse, som er kun for våre uføre medlemmer. Det gleder jeg meg til, sier Ann Inger Blakli.

En egen livssituasjon

- Selv om arbeidslivet stor sett er tilbakelagt for både pensjonister og uføre er det store forskjeller. Fagforbundet Oslo har omtrent 1700 uføre medlemmer. De har et aldersspenn fra 30 til 67 år. Det er en helt annen alderssammensetning og livssituasjon enn alderspensjonistene. Mange av dem har barn og er i en etableringssituasjon. Mens vi andre har nedbetalt lån og voksne unger som greier seg selv, forteller Blakli.

- Derfor er jeg veldig fornøyd med at vi har fått til konferansen. Den er en umiddelbar suksess. Det var stort interesse da invitasjonene ble sendt. Den ble fulltallig etter kort tid og vi blir 50 stykker som møtes på hotell Raddisson Blue Plaza den 31. oktober.

Tar opp viktige tema

- Jeg håper medlemmene blir fornøyde på tirsdag. Det er viktige tema vi tar opp. Elisabeth Thoresen fra AAP-aksjonen kommer. Hun skal snakke om utfordringene med å leve på uførepensjon, når det også er barn i huset. Fagforbundet stiller opp med pensjonsekspert Steinar Fuglevaag. Han skal snakke om hva skjer når man går fra uføretrygd til alderspensjon. Fra Oslo Sporveiers Arbeiderforening kommer Per Arne Nicolaisen. Han skal fortelle som sine erfaringer som tidligere sosialtillitsvalgt. Arbeidslivet er tøft for mange og han har hørt mange vanskelige historier, sier utvalgslederen.

Startskudd for faglig engasjement

- Jeg har også et eget mål med konferansen. Det er behov for at det utvikles et eget nettverk og egne fora for denne viktige gruppen. Jeg håper at uførekonferansen vil være et startskudd for faglig engasjement. Det vil tiden vise, avslutter Ann Inger Blakli.