Gratulerer med dagen til alle barnehagelærere

barnehage

barnehage (Foto: Fagforbundet)

Det er ingen tvil om at det aller viktigste for å kunne tilby gode barnehager, er at det er nok ansatte på jobb til enhver tid. Men det er heller ingen tvil om at det er viktig at man har tilstrekkelig pedagogisk kompetanse i den enkelte barnehage.

25.09.2023 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 25.09.2023

Barnehagelæreren er selve navet, som gjør barnehagen til et sted der barn lærer og utvikler seg.

Når det er tilstrekkelig antall ansatte i barnehagen, kan barnehagelærerne konsentrere seg mer om det pedagogiske opplegget og følge opp barnas utvikling. For barnehage er lek og utfoldelse for barn, men det er også en viktig forberedelse til skolestart og en måte å utjevne forskjeller på.

Barnehagesektoren skal gi de ansatte tid til å planlegge, og gjennomføre de ulike pedagogiske aktivitetene, både for barnegruppen som helhet, og for det enkelte barnet. Rammeplanen krever at barnehagen skal være en lærende organisasjon, der hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger. Det krever at pedagogisk leder har tid og rom for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og sørge for at alle barn får et tilrettelagt tilbud. Da må det være tilstrekkelig bemanning gjennom hele åpningstiden.

Regjeringen har nylig lagt fram en nasjonal barnehagestrategi, «Barnehagen for en ny tid mot 2030», som har som overordnet mål at alle barn skal ha tilgang til et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet i hele landet. I strategien skriver de at det viktigste vi kan gjøre for å heve kvaliteten i barnehagene, er å sikre at barnehagene har ansatte med god og relevant kompetanse.

Vi i Fagforbundet vil utvikle hele personalets kompetanse. Barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeidere, assistenter og andre ansatte, må få tilbud om etter- og videreutdanning. Det å sikre kompetanse er en kontinuerlig prosess, som arbeidsgiver må legge til rette for.

Barnehagen er en viktig fellesarena og skoleforberedelse takket være faglige og dyktige barnehagelærer. Gratulerer med dagen

Ann-Merethe Larsos Kristensen

Leder Yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst.