Gratulerer med SFO-dagen!

SFO

SFO (Foto: Fagforbundet)

Onsdag 6. september feirer vi SFO-dagen over hele landet.

30.08.2023 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 31.08.2023

Skolefritidsordningen (SFO)

Skolefritidsordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi barna omsorg og tilsyn.

SFO skal være et tilbud som drives i offentlig regi og være en inkludert del av skolen. Tilbudet skal gi alle barn en mulighet til utvikle relasjoner og fellesskap. Gi barn rett til å bli hørt og ivareta deres rett til medbestemmelse.

Fagforbundet vil arbeide for at SFO beholder sin egenart, som gir barn rett på en meningsfull fritid. Et sted for trivsel, glede, lek og tilrettelagte aktiviteter, og muligheter for rekreasjon og hvile.

Fagforbundet krever:

• god bemanning gjennom hele åpningstiden
  • ansatte i hele stillinger
  • tid til planlegging, samarbeid og utviklingsarbeid
  • kompetanseutvikling og etter- og videreutdanningstilbud

En inkluderende skolefritidsordning

SFO skal være et tilbud for alle barn, og bidra til at barn opplever likeverd, sosial tilhørighet og sosialt fellesskap. Barn med særskilte behov må ha tilstrekkelige med ressurser i hele skoletiden, inkludert SFO. Klarer man å gi alle barn muligheter for aktiv deltakelse i lek, kultur og fritidsaktiviteter, kan SFO bidra til å utjevne sosiale forskjeller.