Stem på en god eldreomsorg !

Eldreomsorg

Eldreomsorg (Foto: Mostphotos)

Skal vi løse utfordringene i eldreomsorgen, trenger vi mer heltid for de ansatte, bedre oppgavedeling mellom yrkesgruppene og nok folk på jobb. I år er det valg. Stem på partier som vil styrke eldreomsorgen!

21.08.2023 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 21.08.2023

Vi blir stadig eldre i dette landet, og eldrebølgen bølger fram i Kommune-Norge. En aldrende befolkning kombinert med mangel på helsepersonell skaper utrygghet i vår fremtidige eldreomsorg.

Vi i Fagforbundet mener vi trenger mer heltid, bedre bemanning og mer oppgavedeling i eldreomsorgen hvis vi skal gi de ansatte en god arbeidshverdag og de eldre en verdig alderdom.

Det handler om trygghet

Allerede opplever mange ansatte at de ikke strekker til, at de ikke har tid eller nok kollegaer til å gi den pleien og omsorgen de eldre fortjener. I eldreomsorgen er det stor mangel på sykepleiere og helsefagarbeidere. Alt for mange jobber deltid, og bransjen opplever stort sykefravær.

Det handler om trygghet. Trygghet for at våre nære skal bli godt tatt vare på. Trygghet for både de eldre og ansatte.

Helsefagarbeidere kan gjøre sykepleieroppgaver

Vi trenger flere hele faste stillinger i eldreomsorgen. Av 2460 utlyste stillinger for helsefagarbeidere i desember i fjor var 18 % heltidsstillinger. Heltid gir mer forutsigbarhet i arbeidshverdagen og bedre trygghet for de eldre.

Mange ansatte i eldreomsorgen opplever at de ikke har tid til å gi den pleien og omsorgen de ønsker å gi. Vi trenger en bedre bemanning og flere på jobb slik at de ansatte ikke sliter seg ut med tunge arbeidsoppgaver de egentlig burde være flere om å utføre.

Samtidig må systemet endres. Vi trenger bedre oppgavedeling for å sikre oss at vi har nok helsepersonell på jobben til å ivareta de eldre. En bedre fordeling av arbeidsoppgavene betyr blant annet at vi må se på om sykepleiere kan gjøre flere av de oppgavene som leger i dag utfører, og like viktig at helsefagarbeidere, helsesekretærer og andre yrkesgrupper kan overta oppgaver som sykepleiere i dag må gjør.

Du kan bidra til god eldreomsorg. Godt valg!

Bjørn-Roger Steen                                                     Gunnar Pedersen

Yrkesseksjonsleder Helse og Sosial                           leder pensjonist og uføreutvalget

Fagforbundet Nordland                                            Fagforbundet Nordland