Styrk retten til heltid!

Heltid

Heltid (Foto: fri)

Hele 7 av 10 som jobber med pleie og omsorg i Kommune-Norge jobber deltid. 1 av 4 har flere arbeidsforhold. Vi må styrke retten til heltid for dagens helsefagarbeidere - så de slipper å jakte ekstravakter og jobbe flere steder for å ha en lønn å leve av.

17.08.2023 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 17.08.2023

Heltid handler om trygghet. Trygghet til å vite når du skal på jobb og om du har en jobb å gå til neste uke. Det handler om økonomisk trygghet og mulighet til å betale regningene dine. Tryggheten til å vite om du har mulighet til å skaffe deg bolig eller sørge for en god pensjon i fremtida.

Vi mangler allerede i dag livsviktig helsepersonell i mange av landets kommuner. Vi står ovenfor en stor rekrutteringsutfordring. Vi må ha en heltidskultur der unge, nyutdanna helsearbeidere får trua på et langt arbeidsliv.

Brukerne av helsetjenester fortjener det beste vi har å tilby, nemlig ansatte som har tid og mulighet til å være der for dem hundre prosent. Helsepersonell må få bruke og utvikle sin faglige kompetanse i en hel og fast stilling – så de kan gi brukerne enda bedre helse- og omsorgstjenester. Og pasientene fortjener å få et kjent fjes inn døra, en person som kjenner godt til deg og dine behov.

Er det noe du kan gjøre for å utgjøre en forskjell? Ja! Vi i Fagforbundet håper du stemmer på et parti som jobber for å styrke retten til heltid. Godt valg!

Sissel-Anne Clausen

Nestleder