Til hovedinnhold

Det haster med tiltak mot sosial dumping i varebilbransjen!

Skal de seriøse i bransjen klare å konkurrere i dagens marked, er det nødvendig med en snarlig opprydning.

Skal de seriøse i bransjen klare å konkurrere i dagens marked, er det nødvendig med en snarlig opprydning. (Foto: High and Low)

Uttalelse fra Fylkesmøtet 2023

28.03.2023
Sist oppdatert: 28.03.2023

Regjeringen Støre vedtok 28.10.22 en handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen, herunder for internasjonale transporter med biler mellom 2,5-3,5 tonn. Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser skal gjennomføres så snart teknologien er på plass og innen 2026.

Videre skal det vurderes å innføre tiltak også for nasjonale transporter, der det stilles krav om løyve, vandel, kompetanse, økonomisk evne og HMS-kort.

I henhold til A-krim rapporten i varebilbransjen, preges dagens marked av svart arbeid, svart omsetning, unndragelse av skatter og avgifter, brudd på arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter samt utnyttelse av sårbare arbeidstakere.

Posten Norge tar sikte på å ansette 200 sjåfører i varebilsegmentet så snart det lar seg gjøre. Skal de seriøse i bransjen klare å konkurrere i dagens marked, er det nødvendig med en snarlig opprydning.

Fylkesmøte i Oslo mener det er særs viktig at dette arbeidet blir gjennomført så raskt som mulig.

Fagforbundet og LO må umiddelbart fremmer denne saken med tyngde mot regjering og Storting. Relevante fagmiljøer må bli involvert i arbeidet for å få ryddet skikkelig opp i varebilbransjen

Relaterte artikler:

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?