Underfinansiert offentlig sektor – revidering av statsbudsjettet 2023.

Uttalelse fra Fylkesmøtet i Fagforbundet Nordland: Underfinansiert offentlig sektor – revidering av statsbudsjettet 2023

08.03.2023 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 08.03.2023

Konsumprisindeksen for inneværende år (KPI) kommer til å bli betydelig høyere enn anslagene som lå til grunn da Stortinget vedtok statsbudsjettet for 2023. Som følge av dette har regjeringen i pressemelding datert 03.02.2023 varslet at det vil komme betydelige justeringer i det reviderte budsjettet som skal leges fram i mai.

Fagforbundet Nordland mener at det, i en situasjon med allerede tøffe økonomiske rammevilkår og varslede innstramminger, er særdeles viktig at regjeringen følger opp det de har sagt vedrørende budsjettjusteringer og finansiering av offentlig sektor og velferdstjenester. For at staten, fylkeskommunene og kommunene skal opprettholde ønsket aktivitetsnivå og produksjon av velferdstjenester er det helt nødvendig at de varslede budsjettjusteringene – som et minimum – veier opp for den ekstraordinære prisveksten.

Dersom de varslede justeringene ikke gjøres, eller det bare delvis kompenseres for prisveksten, vil konsekvensene kunne bli både dårligere og færre velferdstjenester. Det vil også kunne bety ytterligere innstramminger/nedskjæringer med negative konsekvenser for medlemmene våre som jobber i offentlig sektor.

I tillegg til nevnte forhold kan enda strammere økonomi bidra til ytterligere utfordringer i kommende lønnsoppgjør. Fagforbundet Nordland mener det vil være uakseptabelt at lønnsveksten i offentlig sektor, hvor særlig ansatte i kommunene har blitt hengende etter, holdes nede fordi overføringene i statsbudsjettet ikke justeres i tråd med prisutviklingen.

På vegne av fylkesmøtet i Fagforbundet Nordland

Tore Jakobsen, fylkesleder