Donerte 25 000 kroner til jordskjelvsofre

Folk leter etter overlevende.

Folk leter etter overlevende. (Foto: Norsk Folkehjelp)

Rapport fra fylkesstyremøte 16. februar.

24.02.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 24.02.2023

Fylkesstyret hadde årets første møte i Apotekergata. Tilstede var arbeidsutvalget og lederene fra yrkesseksjonene i Fagforbundet Oslo, sammen med medlemmer fra fagforeningene.

Støtte til Norsk Folkehjelps arbeid i Syria

Fylkesstyret bevilget 25. 000 kroner til  Norsk Folkehjelps arbeid i Syria i forbindelse med jordskjelvet. Norsk Folkehjelp har lang erfaring fra området og arbeider tett med lokale partnere.

Syria er hard rammet av jordskjelv. Det er stor mangel på utstyr. I enkelte byer er det kun en bulldoser, og folk er nødt til å bruke hendene. De jordskjelvrammede områdene i Syria er opprørskontrollerte. Store deler av befolkningen i dette området er internt fordrevne på grunn av borgerkrigen i landet. Selv om folk er blitt berget ut av ruinene, er det ikke sikkert at de overlever. Sykehusstrukturen er hard rammet. Det er vinter og kaldt, og utstyrsmangelen gjør at Norsk Folkehjelp og verdenssamfunnet frykter at dødstallene vil bli høye.

Gi du også.

Foreberdelser til Fylkesmøtet

De fleste sakene som styret behandlet gjaldt forberedelser og godkjenning av saker til Fylkesmøtet 22.- 23. mars. Da vil representaner fra alle fagforeningene i Fagforbundet Oslo samles på Olavsgaard for å vedta budsjett og planer for fylkesleddet  I tillegg kommer valg. Av andre viktige ting som skal tas opp er kommunevalget, samt internasjonal solidaritet.