Bli med på reisevaneundersøkelse

Buss på Frogner.

Buss på Frogner. (Foto: Mostphotos)

Er du ansatt i Oslo kommune? Bli med på undersøkelsen.

24.02.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 24.02.2023

Sammen tar vi ansvar for miljøet

Trafikken er den største kilden til klimagassutslipp i Oslo. Om lag halvparten av utslippene skyldes privatbiler.  En stor del av denne trafikken er kjørerturer til og fra jobb. i Olso. Det er anslatt at jobbresier fører til utslipp av 80 000 tonn CO2 i Olso hvert år. En tidel av dette kommer fra jobbresier til kommunens egne ansatte (Kilde: Fellesærklæring for klimavennlige jobbresier 208).

I 2018 inngikk fagforeningene,  sammen med Oslo kommune, en felleserklæring om klimavennlige jobbresier

Bli med på reisevaneundersøkelsen

- Fagforbundet Oslo oppfordrer alle medlemmes som er ansatt i kommunen til å bli med på undersøkelsen.  Svarene vil bli brukt til å tilrettelegge for klimavennlige arbeidsreiser, sier Roger Dehlin leder for Fagforbundet Oslo.

Om undersøkelsen

I 2018 utarbeidet byrådet en tiltakspakke for klimavennlige jobb- og tjenestereiser. For å få mest mulig treffsikre tiltak ble det gjennomført en reisevaneundersøkelse blant Oslo kommunes ansatte. Samme år signerte hovedsammenslutningene og Oslo kommune en felleserklæring om klimavennlige jobbreiser.

Oslo kommune skal nå gjennomføre en ny reisevaneundersøkelse blant kommunens ansatte for å få oppdatert kunnskap om reisevanene . Informasjon fra undersøkelsen vil igjen bli brukt som grunnlag for å vurdere målrettede tiltak for å tilrettelegge for mer klimavennlige arbeidsreiser. Det er videre et formål å få kunnskap om hvordan koronapandemien har påvirket reisevanene og å evaluere arbeidet som er blitt gjennomført med å redusere klimagassutslipp fra arbeids- og tjenestereiser.

Undersøkelsen gjennomføres i regi av Transportøkonomisk institutt. I uke 9 vil alle ansatte få tilsendt en epost med en egen personlig lenke til undersøkelsen på nett. Følgende epostadresse vil benyttes til å sende ut undersøkelsen: survey@byr.oslo.kommune.no

All informasjon som innhentes blir behandlet i tråd med regler for personvern og datasikkerhet. Fagforbundet Oslo oppfordrer alle til å bidra til denne undersøkelsen.