Bli med på yrkesseksjonskurs

Randi Færevik er leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst Oslo. Lasse Beichmann er leder for Yrkesseksjon for samferdsel og teknisk Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

10. mars blir det kurs i grunnleggende yrkesseksjonsarbeid.

16.02.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.02.2023

Yrkesseksjonene i fagforeningene, og i Fagforbundet Oslo, har som oppgave å påvirke politikk og utdanning innenfor yrkesområdene. Typisk arbeid er høringer og nettverksbygging. Det jobbes også med å skape gode yrkesfaglige tilbud til medlemmene og kurs

Fagforbundet Oslo har fire yrkesseksjoner med egne styrer. I de fleste fagforeningene er det også egne yrkesseksjoner. Lederne og medlemmene blir valgt på årsmøtet.

Alle trenger skolering

- Det fleste fagforeningene har hatt årsmøtet. Det betyr mange nye medlemmer til yrkesseksjonene.  Selv om folk stort sett vet ha de går til, mener vi at alle trenger skolering. Yrkesseksjonene i Fagforforbundet Oslo invitere derfor til kurs i grunnleggende yrkesseksjonsarbeid, den 10. mars i Apotekergata 8, sier Randi Færevik. Hun er utdannet barnehagelærer og har vært leder for Yrkesseksjon for kirke, kultur og oppvekst Oslo i mange år og er en av tre fagansvarlige for kurset.

- Er du nyvalgt til fagforeningens yrkesseksjon, eller er du allerede medlem og trenger du påfyll er dette kurset for deg. Målgruppa for kurset er yrkesseksjonsleder og yrkesseksjonsstyrer i foreningene, legger hun til.

Grunnleggende tema

Lasse Beichmann jobber i Bymiljøetaten og er mangeårig leder for Yrkesseksjonen samferdsel og teknisk Oslo. Han er en av innlederne og kan love godt innhold:

- Tema for kurset er basic: Vi vil gå igjennom vedtektene. Hva slags rolle yrkesseksjonen har i klubber og foreninger og vi vil komme med mange gode eksempler på hva som er blitt gjort, avslutter han.

Om kurset

Kurs i grunnleggende yrkesseksjonsarbeid holdes 10. mars fra 09.00 – 15.00 i Fagforbundet Oslos kurslokaler i Apotekergata 8. Frist for påmelding er 1. mars.

Fagansvarlige: Randi Færevik leder for Yrkesseksjon for kirke, kultur og oppvekst Oslo, Lasse Beichmann leder for Yrkesseksjonen samferdsel og teknisk Oslo og Cathrin Snare konstituert leder for Yrkesseksjon helse og omsorg Oslo.

Mer informasjon om arrangementet