Taktskifte i kraftutbygginga

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, understreker at forvaltningen må tilføres betydelig mer ressurser hvis saksbehandlingstiden for utbygging av kraft skal halveres (Foto: (Foto: Birgit Dannenberg))

– Det er liten tvil om at vi må bygge ut kraft i et lynraskt tempo hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet, sier Fagforbundet nestleder, Odd Haldgeir Larsen om Energikommisjonens rapport.

06.02.2023 av Torgunn Gunnarsen
Sist oppdatert: 06.02.2023

01.02.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.02.2023

Energikommisjonen la fram sin rapport 1. februar. Under tittelen «Mer av alt – raskere», har de presentert tiltak som skal bidra til å løse kraftkrisa. Rapporten handler først og fremst om Norges langsiktige kraftbehov.

– Et solid løft i utbygginga av fornybar kraft er avgjørende for at vi skal lykkes med det grønne skiftet, og det er avgjørende for en bærekraftig næringsutvikling både i distriktene og i tettbygde strøk, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet.

Et bredt flertall i Energikommisjonen mener krafttilgangen innen 2030 må økes med 40 prosent fra dagens nivå. Mye av det skal man oppnå gjennom energieffektivisering, men enda mer gjennom ny fornybar kraftproduksjon.

– Vi stoler på at regjeringa følger opp, og at vi får en fornybarutbygging som sikrer oss kraftoverskudd i framtida, sier Larsen.

Mer kraft og mer effektiv bruk

Både vannkraft, vindkraft og energieffektivisering blir viktig for å lykkes.

– Vi må sette i gang med oppgradering av vannkraftverkene våre, og vi må handle raskt for å få fortgang i havvindutviklinga, sier nestlederen.

Samtidig påpeker han at tiltak for energieffektivisering er vel så viktig som produksjon.

¬– Ved siden av å bygge ut ny kraft, er vi avhengig av å bruke energien mer effektivt og til riktige formål. Vi kan ikke produsere oss ut av krisa, sier Larsen.

Mer til kommunene

En stor del av profitten fra vindkraft på land har så langt gått til private aktører. Larsen er fornøyd med at kommisjonen nå foreslår at en større andel av overskuddet skal gå til vertskommunene.

– Vi støtter helhjerta tiltak som fører til at en større del av denne verdiskapinga kommer samfunnet til gode, sier han.

Energikommisjonen påpeker også at det er et stort behov for å bygge ut kraftnettet.

– Det er liten tvil om at vi må bygge ut overføringskapasiteten hvis vi skal øke kraftproduksjonen. Vi må ha infrastrukturen til å frakte kraften dit den trengs, sier Larsen.

Raskere saksbehandling krever mer ressurser

Kommisjonens flertall vil ha et mål om halvert saksbehandlingstid for utbygging av kraft og nett. Det er et godt mål, mener nestlederen, men han påpeker at det da må økte ressurser til. Dessuten er det avgjørende at raskere saksbehandling ikke går på bekostning av kvaliteten, slik at det går utover hensyn til natur.

– Det sier seg selv at et en halvering av saksbehandlingstiden ikke kommer av seg selv. Derfor er det avgjørende at forvaltningen tilføres betydelig mer ressurser. Dette handler ikke om viljen til de ansatte, men hva som er mulig innenfor dagens rammer, sier Odd Haldgeir Larsen.

Les hele rapporten på regjeringas sider.