Blærekreft er godkjent som yrkesskade for brannfolk: – Et gjennombrudd

I front for et viktig gjennomslag for brannmenn og yrkesskadeerstatning: brannmann Tore Vassbotn. (Foto: (Foto privat))

Saken er ført av Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby. Hun har jobbet med brannfolk og kreft i en årrekke, og er svært glad for resultatet.

03.02.2023 av Torgunn Gunnarsen
Sist oppdatert: 03.02.2023

Fagforbundet og brannmann Tore Vassbotn har vunnet fram i Trygderetten. Det kan bety mye for andre brannfolk med kreft.

01.02.2023
Sist oppdatert: 02.02.2023

­– Dette er et gjennombrudd, og en svært viktig avgjørelse for våre medlemmer i brann- og redningstjenesten. Det innebærer en anerkjennelse av det Fagforbundet har kjempet for. Brannfolk som får kreft, skal gis rettigheter ved yrkesskade. Kjennelsen betyr mye for andre med samme krefttype. Men vil også kunne påvirke saker med andre krefttyper, slik som blodkreft, forteller hun.

Kjennelsen betyr at flere brannfolk kan ha rett på å få godkjent kreft som yrkesskade.

Tøff kamp

Tore Vassbotn har jobba deltid som brannmann siden 1998. I 2018 ble han diagnostisert med blærekreft. Gjennom flere tiår har han blitt eksponert for brannrøyk og kjemikalier. Han tenkte ganske umiddelbart at dette hadde sammenheng med jobben som brannmann å gjøre. For gjennom hele livet har han trent, spist sunt og tatt vare på kroppen.

I over fire år har han nå kjempa for å få kreften godkjent som yrkesskade. Etter gjentatte avslag fra NAV, fikk han endelig gjennomslag i Trygderetten på mandag.

– Det var altså så flott, og det kom noen tårer. Det er veldig kjekt å endelig få bevis og medhold, og det er veldig godt å tenke på at andre i samme situasjon som meg skal slippe den kampen jeg har gått gjennom, sier han.

Han mener noe av det verste med saken har vært at NAV ikke har tatt hensyn til faglig dokumentasjon. Sammen med kjæresten, som er gynekolog med doktorgrad, har han brukt mye tid på å finne tilgjengelig forskingsartikler om temaet. Sammen med Fagforbundets kunnskap om tilgjengelig forskning, var dette viktig for saken.

– Vi har jobba timevis for å finne god dokumentasjon for at blærekreft og virke som brannmann henger sammen, forteller Vassbotn, som skryter av kjæresten.

– Anne-Lone har vært en uvurderlig ressurs, og jeg hadde ikke klart dette uten henne. Både for støtten hun har vist, men også i det at hun er legespesialist med vitenskapelig kompetanse, og kan lese og forstå forskninga, forteller Vassbotn.

Seier for Fagforbundet

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, er glad for resultatet fra Trygderetten.

– Dette er en seier for oss, våre medlemmer og ikke minst for Tore. Det viser jo at det nytter å kjempe, selv om det har vært en lang og tøff kamp. Her har Tore gjort en kjempejobb, og vi er heldige som har dyktige advokater i Fagforbundet som står på medlemmenes side i tunge, konfliktfylte saker som dette, sier Nord.

Hun forteller at det har blitt nesten umulig for vanlige folk å nå frem med krav om yrkesskadeerstatning på egen hånd. Derfor er det viktig for Fagforbundet å stille opp.

– Nå skal vi fortsette å ta kampen for andre som får avslag hos NAV, avslutter Mette Nord.

Verdens helseorganisasjons internasjonale kreftforskningsorgan (IARC) har siden 2010 regnet yrket som kreftfremkallende. I en ny rapport som ble publisert i fjor sommer, ble brannfolk plassert i kategori 1 – bevist kreftfremkallende.

Gir ikke opp prostatakreft

Fagforbundet har i lengre tid kjempet for å få godkjent prostatakreft som yrkesskade for brannfolk. I november tapte Fagforbundet og tidligere brannmann Henry Sørensen saken i Høystrett.

Selv om kjennelsen Trygderetten ikke gjelder prostatakreft, er den et viktig skritt i riktig retning.

– Vi har ikke opp kampen for også å få anerkjent prostatakreft som yrkessykdom, understreker Anne-Gry Aaby-Rønning.