Ny studentforening er på plass

Aaron Hagos fra Ungdomsutvalget utenfor OsloMet

Fylkesstyret fikk en hyggelig beskjed på årets siste møte.

20.12.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 22.12.2022

Etter flere års jobbing kunne leder for Ungdomsutvalget Maren Oddvang orientere Fylkesstyret at en studentforening er blitt etablert på OsloMet.

- Studentforeninga Fagforbundet OsloMet er blitt godkjent av OsloMet og et fungerende styre er på plass. Fagforbundet Oslo har i dag 1000 studentmedlemmer ved høgskolen.

- Målet med foreninga er å gi et godt tilbud til studentmedlemmene. Fagforbundet blir mer synlig, og vi kan ha flere aktiviteter. Det blir også enklere å nå studentene med informasjon om student- og arbeidsrettigheter.

- Det er viktig at Fagforbundet Oslo er til stede på institusjoner hvor framtidas fagforbundsmedlemmer går. Tradisjonelt har vi vært lite synlig for folk som tar høyere utdannelse. Derfor er etableringa av Fagforbundet OsloMet en milepæl i arbeidet for nå studentene på OsloMet!

- OsloMet utdanner tradisjonelle fagområder for Fagforbundet som arkivarer, barnehagelærere og sykepleiere. Her er det også stor konkurranse om studentene. Vi mener det er viktig at studenten får et reelt alternativ til de gule profesjonsforbundene.

- Ungdomsutvalget har sammen med yrkesseksjonene i Fagforbundet Oslo jobbet målretta mot studentene på OsloMet i mange år. Det har vært utallige stands og aktiviteter for studentene, for å komme hit vi er nå. Det har ikke vært slitsomt, kun gøy, og det føles som en ekstra bonus å endelig få til en studentforening på OsloMet.

Andre saker

Andre saker ble diskutert på fylkesstyret var dagens tilstand og utfordringer for Fagforbundet og fylkeskretsen Oslo, fagligpolitisk samarbeid, medlemsutvikling og orientering fra landsstyrets møte.

Om fylkesstyret

Styret har det øverste ansvaret for fylkeskretsen. Blant annet gjennomføre fagligpolitisk påvirkningsarbeid, oppfølging av fagforeninger og det øverste økonomiske ansvaret.
Styret består av leder, nestledere, politisk sekretærer, opplæringsansvarlig, lederne for yrkesseksjonene, leder av ungdomsutvalget, leder av pensjonistutvalget og  styremedlemmer fra fagforeningene valgt på fylkesmøtet.