Ta i bruk vernepleiere.

Uttalelse fra representantskapet til Fagforbundet Nordland, 22. november 2022

12.12.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 13.12.2022

Det mangler 5900 sykepleiere på landsbasis som skal jobbe i kommuner og sykehus. Det ropes etter sykepleiere ute på sykehjemmene i kommune Norge. Det er en yrkesgruppe som blir for lite brukt inne på sykehjem og det er vernepleiere.

Vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/

administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse i undersøkelser og så videre. Vernepleiere har samme mulighet /ansvar for pasientene ved behandling i form av medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner, men alltid sett opp mot opplæringen og forsvarlighetskravet i helsepersonelloven. Dette gjelder enten du er sykepleier eller vernepleier. Når det gjelder ansvarsvakt og bakvakter så kan en vernepleier ha dette på et sykehjem så lenge opplæring og forsvarlighetskravet i helsepersonelloven er fulgt.

Vernepleiernes utdanning har sin tyngde på rehabilitering, miljøterapeutisk og helsefremmende arbeid.

Med denne tyngden dekkes det viktige momenter i de daglige rutinene til pasienten/brukere.

Det er et fåtall av kommunene som har vernepleier ansatt på sykehjem. Mange kommuner arbeider med å få til en mer hensiktsmessig fordeling av oppgaver mellom personellgruppene, men det er ulikt hvordan kommunen arbeider med dette. Noen kommuner gjennomfører en kartlegginger av arbeidsprosesser med hensikt å identifisere oppgaver som kan utføres av andre personellgrupper. Men det er ikke alle kommuner som gjør det.

Fagforbundet Nordland peker på at kommunene må se potensial med å ansette flere yrkesgrupper med høy faglig kompetanse inn i sykehjemmene. Dette gjøres med å få flere vernepleiere inn i sykehjem.

De er en stor resurs som kan gjøre akkurat de samme oppgavene som en sykepleier gjør på et sykehjem. Forskjellen mellom vernepleierutdanningen og sykepleierutdanningen er der, de bringer forskjellige perspektiv og kompetanse inn i sykehjemmene. De er begge viktige for å sikre tverrfaglighet og forsvarlighet i tjenesten.

Bjørn-Roger Steen

Yrkesseksjon Helse og Sosial