Ei regjering på lag med våre medlemmer.

Medlemmer

Medlemmer (Foto: Fagforbundet)

Krigen i Ukraina har bidratt til økte priser og stigende rente også her i Norge.. Det er svært alvorlig at mange sliter med å få endene til å møtes. Derfor mener Fagforbundet at det er viktig at den rødgrønne regjeringa driver trygg styring for å få oss gjennom den økonomiske krisa, og for å redusere forskjellene mellom folk.

12.12.2022 av Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 12.12.2022

Nå har regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet blitt enige med SV om statsbudsjettet. Forliket sikrer mer rettferdig fordeling og trygger hverdagen til vanlige arbeidsfolk. Det er viktig at våre medlemmer ikke opplever en forverring av den økonomiske krisa. Fagforbundet Nordland er derfor godt fornøyd med at regjeringa prioriterer dem som har minst og som merker det mest når prisene øker og renta stiger.

Ap, Sp og SV øker pensjonen for enslige, bostøtta og barnetrygda for enslige forsørgere. Samtidig styrker de skolefritidsordningen kraftig, ved å gjøre SFO gratis for førsteklassinger og andreklassinger i kjernetida. I motsetning til Høyre og Frp er vi i Fagforbundet godt fornøyde med at det blir innført en utflyttingsskatt for milliardærer som vil ta med formuene ut av landet. Det skulle vært gjort for lenge siden.

Høyre og Frp i sine alternative statsbudsjett vist at de ikke er partiene for vanlige folk. Hvis deres budsjetter hadde blitt vedtatt, ville det vært en katastrofe for ansatte i offentlig sektor, de trygda og syke. Høyre og Frp foreslår kutt etter kutt i ytelser til dem som har minst fra før. Det er helt tydelig at vanlige folk og dem som sliter mest vil bli de store taperne dersom Høyre og Frp får makta.

På bare litt over ett år har den rødgrønne regjeringa gjort mye for Fagforbundets medlemmer. Fagforeningsfradraget for organiserte er doblet, det er vedtatt skattekutt for dem som tjener under 750 000 kroner, og det er innført pensjon fra første krone. Regjeringa har startet en storrengjøring i arbeidslivet som vil føre til et tryggere arbeidsliv for alle. Fagforbundet Nordland mener trygghet på jobben er noe av det viktigste for å leve gode liv.

Norge har fått ei regjering som er på lag med arbeidsfolk. Dette betyr noe for livene til våre medlemmer som hver eneste dag står på for fellesskapet.

Tore Jakobsen

Fylkesleder